Egyre gyorsabban forog a Mars

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/GETTY IMAGES

A NASA InSight űrszondája négy év után, tavaly decemberben leállt a Marson, azonban az abból származó adatok bizonyára még évekig lekötik majd a tudósokat. Az egység a marsrengéseket és a vörös bolygó belső tulajdonságait, a rendelkezésre álló adatok alapján pedig azt is ki tudták számolni, hogy milyen gyorsan forog a bolygó – írja az IFLScience.

A Nature tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerint a bolygó forgási sebessége évente 4 millimásodperccel növekszik. Ez azt jelenti, hogy minden évben a marsi nap a milliszekundum töredékével rövidül – jelenleg körülbelül 24 óra 37 percig tart.

Sebastien Le Maistre, a Belga Királyi Obszervatórium munkatársa a kutatás kapcsán elmondta: nagyon hosszú idő és rengeteg adat kellett ahhoz, hogy egyáltalán észrevegyék ezeket a változásokat. A forgás változásainak egyelőre nincs biztos oka, azonban többek szerint a jég eloszlásának változásai lehetnek a felelősek.

Itt azonban nem ért véget az adatok tanulmányozása, a gyűjtött adatokból azt is jobban meg tudták becsülni, hogy mennyire imbolyog a Mars. Az eltéréseket a bolygó belsejében lévő folyékony mag okozza, amelynek sugara 1790 és 1850 kilométer közé teszi. A Mars sugara ezzel szemben 3390 kilométer.

Az adatok arra utalnak, hogy valami különös dolog történik mélyen a bolygó felszíne alatt. Attilio Rivoldini, szintén a Belga Királyi Obszervatórium munkatársa szerint a mag alakja nem magyarázható pusztán a forgással, ehhez az alakhoz mélyén eltemetett, eltérő, nagyobb és kisebb sűrűségű régiókra van szükség.