Több száz méter mély lyukat találtak a tengerben

Egy nemrégiben megjelent tanulmányban a szakértők arról számolnak be, hogy megtalálták a világ második legmélyebb kék lyukát – írja az IFLScience.

A 274 méter mély, a mexikói Chetumali-öbölben fekvő hatalmas tengeri víznyelőt Taam ja’ névre keresztelték, ami maja nyelven mély vizet jelent.

Az El Colegio de la Frontera Su kutatóintézet munkatársai 2021 szeptemberében fedezték fel a formációt, de csak a közelmúltban ismertették az eredményeiket. Az adatok alapján a kék lyuk felszíne 13 690 négyzetméter, és oldalai nagyon meredekek, 80 fokos lejtésűek. A barlang szája alig 5 méterrel a tengerszint alatt van, ahol a víz hőmérséklete és sótartalma jelentős változást mutat.

Reinhard Dirscherl / Getty Images Illusztráció.

A Taam ja’ a második legmélyebb ilyen típusú képződmény, az első a kínai Szansa Jung-lö, ez 300 méteres. Az új tengeri víznyelő jóval mélyebb, mint a Belize partjainál található világhírű, 125 méter mély Nagy Kék Lyuk.

A szakértők úgy gondolják, hogy érdemes a helyszínen további vizsgálatokat folytatni a mikrobiológiai sokféleség felmérésének érdekében. A kék lyuk szerkezetének és geológiájának tanulmányozása a távoli múlt környezetére és éghajlatára is fényt deríthet, az ilyen üregek ugyanis az utolsó jégkorszak idején keletkeztek, amikor a tengerszint több mint 100 méterrel alacsonyabb volt a mainál. A lyukak eredetileg mészkőbarlangok lehettek, de ahogy a tenger emelkedett, víz áramlott a belsejükbe, mennyezetük beomlott, és kialakult mostani formájuk.

A kutatók korábban ősi állatok, például teknősök és krokodilok fosszíliáit is felfedezték hasonló mélyedésekben. Ezen üregek további érdekessége, hogy gyakran lenyűgöző ökoszisztémának adnak otthont.