Cáfolták a Stonehenge-dzsel kapcsolatos elméletet

Nagyjából egy éve mi is megírtuk: Timothy Darvill, a Bournemouth-i Egyetem munkatársa szerint a Stonehenge egy ősi naptár lehetett. Az ötletet már évszázadokkal ezelőtt is felvetették, a kutató viszont egy konkrét rendszert mutatott be, amely alapján a naphoz igazított, úgynevezett szoláris naptár működhetett.

Egy friss tanulmányban a szerzők, Giulio Magli, a Milánói Műszaki Egyetem matematikusa, valamint Juan Antonio Belmonte, a Kanári-szigeteki Asztrofizikai Intézet csillagásza arra jutottak, hogy Darvill tévedett – írja a Live Science.

A kutatók szerint a régész által vázolt szoláris naptár nem elég pontos ahhoz, hogy segítségével követni lehessen az idő múlását.

Darvill a Stonehenge-kutatások egyik legkiválóbb szakembere, ő az egyetlen élő ember, aki végzett feltárást a világhírű emlékmű területén. A szakértővel tavaly a 24.hu is beszélgetett, akkor kiemelte lapunknak: a Stonehenge-nek valószínűleg több funkciója is volt. A teljes interjú, amelyben a potenciális naptár működését is taglalja, itt olvasható.

MajaPhoto / Getty Images

Darvill egyik fontos észrevétele az, hogy a nap alapú világkép a Földközi-tenger térségéből érhette el Nyugat-Európát, így a naptár ötlete is mediterráneumi eredetű. Magli és Belmonte ezzel szemben úgy gondolják, nincs bizonyíték a két régió kapcsolatára, a Stonehenge naptárrendszere pedig erőltetett értelmezéseken alapul.

A páros nem tagadja, hogy a műemléknek volt valamiféle csillagászati szerepe. A téli napfordulóhoz való hangolás például egy, a halottakhoz fűződő ünnephez kapcsolódott, hasonló ünnep a világ számos kultúrájában létezett. Az biztos, hogy a környéket temetkezésre is használták.

Darvill a Live Science megkeresésére elmondta: kitart elmélete mellett, véleménye szerint a legújabb kritikák nem cáfolják megállapításait. A szakértő tavalyi publikációja komoly érdeklődést váltott ki, hipotézise rengeteg pozitív visszajelzést kapott, de persze akadtak kritikusok is.