Pusztíthatják a denevéreket a szélerőművek

Merten Snijders / Getty Images

A Leibniz-IZW tudósai a rőt koraidenevér (Nyctalus noctula) zsákmányspektrumát vizsgálták, és megállapították, hogy ez a gyakori denevérfaj gyakran pusztul el szélturbinák miatt Németországban, ami felboríthatja a helyi táplálékláncot is – olvasható az EurekAlerten megjelent sajtóközleményben.

A Conservation Science and Practice szaklapban megjelent tanulmány rávilágít arra, hogy a szélturbinák nemcsak a madarakra, de a denevérekre is veszélyesek lehetnek. Az erőművek csökkenthetik a denevérpopulációt, és ez messzemenő következményekkel járhat a helyi biodiverzitásra. A populációcsökkenés miatt megszakadhatnak a természetes táplálékláncok, aminek negatív következményei lehetnek a mezőgazdaságra és erdőgazdálkodásra. A tanulmány bemutatja, hogy eddig mekkora mértékben becsülték alá a denevérek funkcionális jelentőségét az élőhelyek szempontjából.

A kutatók a denevérek által elfogyasztott rovarokra összpontosítva dokumentálták, hogy milyen mértékben vesztettek funkcionális fontosságukból az élőhelyek szempontjából. A tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy a denevérek elvesztése megzavarja a meglévő táplálékláncokat, és ezért a kártevők és a kellemetlen fajok számának növekedéséhez vezethet, amit vegyszeres kártevőirtással lehet kompenzálni.

A denevérek kártevőirtó képességét a szélturbinák csökkentik, ez új probléma a mezőgazdaság és az erdőgazdálkodás számára.

A szélenergia vitathatatlanul hozzájárul a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez. A kutatók viszont azzal érvelnek, hogy az ilyen turbinákhoz nagy hely szükséges, és az ökológiai mellékhatások az érintett állatcsoportokra, például a denevérekre és rovarokra nézve hatalmasak. Németországban a közelmúltban úgy döntöttek, hogy megduplázzák a szélenergia-termelésre használt területet, különösen a mezőgazdasági területeken és az erdei monokultúrákban. Ezeket az ökoszisztémákat már eleve a biológiai sokféleség csökkenése jellemzi, mivel az elmúlt évszázadok során számos intenzifikációs hullámon mentek keresztül, megtisztították a termőföldeket, és optimalizálták a termesztési módszereket a betakarítás növelése érdekében.

A kutatók szerint nem ismerjük a jelenlegi földhasználat intenzitásának a biológiai sokféleségre és ezen élőhelyek ellenálló képességére gyakorolt ​​következményeit. Ez annál is inkább sajnálatos, mert ez az átalakulás jelenleg nagy léptékben megy végbe. Azzal érvelnek, hogy sokkal részletesebben meg kell értenünk, az energiaátmenet milyen hatással van a biológiai sokféleségre ezeken az élőhelyeken.

Persze ez nem azt jelenti, hogy mindenképpen el kell vetnünk a szélturbinák lehetőségét. A számok azt mutatják, hogy évente több mint tíz denevér pusztul el minden egyes hagyományosan üzemeltetett szélturbinánál. Ez a Németországban működő 30 000 szélturbinánál évente hat számjegyű denevérhalálozást jelent. Az újonnan telepített turbinákat átmenetileg leállítják a nagyobb denevéraktivitás időszakában. Ez évente egy-két egyedre csökkenti a denevérpusztulást. A régi típusú turbinák azonban még mindig egész évben zavartalanul üzemelnek, denevéraktivitástól függetlenül.