Génszerkesztéssel akartak békésebb hörcsögöket teremteni, de még agresszívabbak lettek

Szakértők egy csoportja a CRISPR-Cas9 génszerkesztő technológiával próbálta meg befolyásolni hörcsögök társas viselkedését – számol be az IFLScience. A kísérletről beszámoló tanulmányban azt írják, a beavatkozással végül épp a kitűzött cél ellenkezőjét érték el.

Az állatok ugyanis rendkívül agresszívvá váltak.

Az eredmények azt sugallják, hogy a szocializáció és a személyiség mögött meghúzódó biológiai mechanizmusok a vártnál komplexebbek, és hogy a génszerkesztés befolyásolhatja az állatok – és valószínűleg az emberek – társaikkal való interakcióit.

Sol de Zuasnabar Brebbia / Getty Images

A kutatók szíriai aranyhörcsögöket vizsgáltak. Céljuk az volt, hogy felmérjék, miként alkalmazható a CRISPR-Cas9 egy fő neurokémiai jelátviteli útvonal szerkesztésére, illetve hogy megértsék az ebből fakadó társas változásokat. A szakértők a vazopresszint és receptorát, az Avpr1a-t vették célba. A hormon számos társas jellemzővel, így a kötődéssel, az agresszivitással és a monogámiával hozható kapcsolatba.

A kísérletben Elliott Albers, a Georgiai Állami Egyetem munkatársa és kollégái blokkolták a vazopresszint, a génszerkesztett egyedeket aztán összeengedték a többi példánnyal. A kutatók arra számítottak, hogy a vazopresszin kiiktatásával csökkenni fog az állatok agressziója és kommunikációja, de épp az ellenkezője történt. „Nagyon meglepődtünk az eredményeken” – mondta Albers.

Normál esetben a hímek agresszívabbak a nőstényeknél, a génszerkesztést követően ugyanakkor mindkét nem agresszivitása nőtt az azonos nemű egyedekkel szemben. A felfedezés megerősíti, hogy óvatosan kell eljárni a génszerkesztés során. Az eredmények emellett fontosak lehetnek a gyógyászatban, hiszen hozzájárulhatnak a vazopresszin hatásainak alaposabb megértéséhez.