Giordano Cipriani / Getty Images

Ijesztően sok a higany az óceán mélyén

Nem várt mennyiségű higany halmozódott fel a Csendes-óceán legmélyebb területein – írja az Eurekalerten egy sajtóközlemény. A Scientific Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint egy nemzetközi kutatócsoport először gyűjtött az egyik legnehezebben megközelíthető tengerfenékről üledékmintát, nagyjából 8-10 kilométeres mélységből.

Az eredmények azt mutatják, hogy a mintákban több a higany, mint amennyi az átlagos üledékben szokott, és még annál is több, mint ami az ipari területek környéki lerakódásoknál mérhető. A szakértők szerint a probléma az, hogy a magas higanytartalom akár még

az állandó emberi szennyezés eredménye is lehet, és előfordulhat, hogy hamarosan átlagos lesz a tengeri üledékben.

Jó hír is van azonban: az óceánfenékről ez a higany már nem nagyon jön vissza a felszínre, a tektonikus mozgások a bolygó mélye felé temetik. A mennyisége azonban egy indikátora lehet az óceáni ökoszisztémák egészségének és épségének, és ha a higany aránya mindenhol ennyire megnő az üledékben, az jót nem jelenthet.