Megtalálták a második teljesen felhőtlen exobolygót

CAUP

A Harvard & Smithsonian Asztrofizikai Központ kutatói megtalálták az első Jupiter-szerű exobolygót, aminek a felszínén nincsenek felhők – olvasható az Eurekalerten megjelent sajtóközleményben. A WASP-62b a második olyan felhőtlen exobolygó, amit a tudomány ismer.

A planétát már 2012-ben megtalálták a WASP távcső segítségével, de akkor még nem derült fény az atmoszferikus viszonyaira. A forró Jupiterek csoportjába tartozó bolygó 575 fényévnyire van a Földtől, és tömege a mi Naprendszerünk Jupiterének nagyjából fele. De amíg a saját Jupiterünk nagyjából 12 év alatt kerüli meg a Napot, addig a WASP-62b-nek mindössze 4,5 napra van rá szüksége. Ez a közelsége teszi olyan forróvá a felszínét.

NASA

Az új megfigyelések során sikerült nátrium jelenlétét felfedezni a bolygón, ami azt jelenti, hogy nincsenek felhők a légkörben – ha lennének, akkor nem sikerült volna ennyire egyértelműen megfigyelni a nátrium-abszorpciós vonalakat.

A felhőtlen bolygók nagyon ritkák, szakértők szerint az exobolygók mindössze 7 százaléka tartozik közéjük. Az első ilyet 2018-ban sikerült felfedezni: a WASP-96b a forró Szaturnuszok közé tartozik.