Pokoli bolygót azonosítottak a Tejútrendszerben

Egy hatalmas kőzetbolygót, egy úgynevezett szuperföldet azonosítottak a Tejútrendszer egyik legősibb csillagának közelében – számol be a CNN. A három földtömegű, TOI-561b jelű objektum másfélszer szélesebb bolygónknál, és nagyjából fél nap alatt kerüli meg csillagát.

Stephen Kane, a Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársa és kollégái tanulmányukban azt írják, a csillaghoz való közelség miatt az exobolygó felszínén 1700 Celsius-fokos forróság uralkodhat.

Az égitestet a NASA TESS űrszondájával észlelték, a felfedezést a hawaii Keck Obszervatórium segítségével igazolták.

W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko

A TOI-561b a Tejútrendszer vastag galaktikus korongjában fekszik, ezen régió csillagaiban kevés a nehéz elem. Bár az égitest hatalmas, sűrűsége nagyjából akkora, mint bolygónké. Ennek oka az lehet, hogy az objektum rendkívül ősi, amikor kialakult, még jóval kevesebb nehéz elem volt jelen a világegyetemben. „A TOI-561b az egyik legősibb kőzetbolygó, amelyet eddig felfedeztek” – mondta Lauren Weiss, a Hawaii Egyetem szakértője, hozzátéve: izgalmas látni, hogy az univerzum gyakorlatilag létrejötte óta alakít ki ilyen égitesteket.

Galaxisunk nagyjából 12 milliárd éve született meg, a most vizsgált csillag, illetve bolygója 10 milliárd évesek lehetnek. Összehasonlításképp: a Naprendszer kora 4,5 milliárd év.