Második világháborús Enigma gépeket találtak a tengerben

CHRISTIAN HOWE / WWF / SUBMARIS / AFP

Búvárok hoztak fel a Balti-tenger mélyéről Németország partjainál hat második világháborús Enigma kódológépet – jelentették be csütörtökön a hatóságok az MTI szerint.

A történelmi leletekre Schleimünde-sziget közelében bukkantak  – közölte Schleswig-Holstein régészeti hivatala.

Christian Hüttner, a lelet felfedezője elmondta, hogy egy elveszett propeller után kutattak, amikor rábukkantak az Enigma-gépekre. Hozzátette, hogy a kódológépeket láthatóan részben használhatatlanná tették, mielőtt megszabadultak tőlük.

A kódológépeket a németek használták üzenetek titkosítására a második világháború alatt.

Lengyel matematikusoknak a harmincas évek elején sikerült feltörniük az Enigma-kódot. Az évtized végén megosztották tudásukat a britekkel. Alan Turing matematikus is tagja volt annak a Bletchley Park-i kódfejtőcsoportnak, amely el tudta olvasni az Enigmával titkosított üzeneteket.

Kutatóbúvárok tavaly novemberben már találtak egy Enigma-gépet, amikor elhagyott halászhálókat kerestek a Balti-tengerben. Azt a gépet már restaurálják a schleswigi Régészeti Múzeumban.

CHRISTIAN HOWE / WWF / SUBMARIS / AFP 04 December 2020, Schleswig-Holstein, Schleswig: The Enigma cipher machine found in the Baltic Sea is lying on a table in front of the archaeological office of Schleswig-Holstein. The machine was handed over to the office by research diver Huber after its discovery. Photo: Axel Heimken/dpa

A Hüttner által felfedezett további Enigmákat is helyreállítják, és később ki is állítják őket.

A régészeti hivatal szerint nem világos, hogyan kerültek a gépek a tenger fenekére. Régészek szerint számos Enigmát süllyesztettek el a német partok közelében.