Koleszterinhez köthető fehérje játszhat szerepet a skizofréniában

Getty Images

A Journal of Biological Chemistry tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az ABCA13 transzporterfehérjék szerepet játszanak az olyan mentális betegségek kialakulásában, mint amilyen a skizofrénia is – írja az Eurekalert. A Kiotói Egyetem kutatói kimutatták, hogy a koleszterin szállításában szerepet játszó fehérjék kikapcsolása hozzájárulhat a pszichiátriai rendellenességek kialakulásához.

Az egérkísérletek kimutatták, hogy bár az ABCA13 kikapcsolásával az egerek normál élethosszig éltek, ugyanakkor a kutatók azt találták, hogy az állatok az apró hangokra is ijedten reagáltak, még akkor is, ha felkészítették őket kisebb hangjelzésekkel. A szakértők szerint ez jellemző a pszichiátriai betegségekben szenvedőkre is, és az ilyen jeleként kezelendő. Azok az egerek, akiknél nem kapcsolták ki az ABCA13-as fehérjét, nem mutattak ilyen reakciót.

A kutatók azt is meg akarták nézni, hogy az ABCA1 kiiktatása hatással volt-e az agysejtekre. Azt találták, hogy miután kikapcsolták az ABCA1-es fehérjét, az egerek agysejtjei nem halmoztak fel koleszterint. A szimpatikus agyhólyagok nagyon fontosak az információáramlás szempontjából, így

ha sérül a funkciójuk, az akár problémákat is jelenthet.

A szakértők ezen kívül azt is kimutatták emberi sejtekben, hogy az ABCA13 mutálódása hozzájárulhat az olyan mentális problémák kialakulásához, mint a depresszió, a skizofrénia és a bipoláris zavar.