Még mindig sugárszennyezett a csernobili növényzet

Getty Images

Az Exeteri Egyetem kutatása szerint még mindig sugárszennyezettek a csernobili 1986-os atomkatasztrófa környékén növekvő haszonnövények – írja az egyetem honlapja. Az Environment International tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a búza, rozs, zab és árpa sugárzóizotóp-koncentrációja (stroncium-90 és / vagy cézium-137) az ukrajnai határértékek felett van bőven majdnem a vizsgált minták felében.

A kutatók a tűzifaégetés utáni hamumintákat is megvizsgálták, itt is rengeteg mintában találtak határérték feletti stroncium-90-et.

Trícium szivárog a fukusimai atomerőműből
Magyar kutató vizsgálja a szivárgó talajvizet, egyelőre semmi nem utal komoly problémára. Nemsokára amúgy is bele kell majd engedni az óceánba 1 millió tonna tríciumos vizet.

A szakértők azért a stroncium-90-et keresték leginkább, mert ez található olyan formában a talajban, amit a növények is fel tudnak venni. Az ukrán kormány már 2013 óta nem monitorozza a sugárzó izotóp mennyiségét a területen, a mostani kutatás, amit az exeteriek a Greenpeace-szel közösen végeztek, megmutatja, hogy igenis kellene továbbra is figyelni. Főleg azért is, mert a tűzifának használt faanyagot a helyiek tényleg el is égetik.

Getty Images

Az eredmények azért is aggasztóak, mert nem közvetlenül a tilalmi zónából, hanem annak határától ötven kilométeres területről gyűjtötték a mintákat. A szakértők szerint a monitorozás hiánya azt eredményezi, hogy a sugárszennyezett fa és haszonnövény távolabb is eljuthat az országban.

Egy korábbi kutatás azt is bizonyította már, hogy az ukrajnai tejben is lehet bőven a határérték feletti sugárzási szint.