Szupererős bogarat kutat az amerikai hadsereg

A dél-kaliforniai erdőkben élő Nosoderma diabolicum nevű faj páncélja úgy rétegződik és illeszkedik, mint egy kirakósjáték.A bogár ezért a saját testsúlyánál nagyjából 39 ezerszer nagyobb nyomást is kibír. „Ez a bogár szupererős” – idézi az MTI Pablo Zavattierit, a Purdue Egyetem építőmérnökét, aki kutatótársaival együtt még autóval is áthajtott a rovaron, hogy tesztelje a páncélja erejét.

A kutatók elektronmikroszkópos és CT-vizsgálatot is végeztek a rovaron, hogy kiderítsék, mi teszi ilyen erőssé a külső vázát. Megállapították, hogy a páncélt kirakósszerűen illeszkedő elemek és rétegzett felépítés erősíti.

Nyomás hatására a szerkezet lassan megtöredezik és nem egyszerre roppan össze.

Mindez repülőgépek és egyéb járművek tervezésekor lehet hasznos a mérnökök számára. A csavarok, hegesztés, ragasztóanyagok idővel meggyengülnek, a Nosoderma diabolicum páncéljával azonban a természet egy “érdekes és elegáns” alternatívát kínál a problémára. A mostani tanulmány az amerikai légierő egy 8 millió dolláros projektjének része, amelynek célja annak tanulmányozása, hogy a különböző állatok, például a sáskarákok és a kanadai vadjuh biológiája miként segítheti ütésálló anyagok kifejlesztését.

Kiemelt kép: GettyImages