Megoldhatták az egyik nagy geológiai rejtélyt

A geológia egyik régi nagy talánya, hogy pontosan hogyan és mikor alakultak ki a tektonikus lemezek. Az évek során számos hipotézis látott napvilágot, egy nemzetközi kutatócsoport pedig most új elmélettel állt elő – írja a ScienceAlert.

A különböző hipotézisek alapján a lemezek 4,4-3,3 milliárd éve jelentek meg, a tektonikai mozgások és a kéreg alakulása miatt viszont nehéz nyomon követni a folyamatot. Néhány éve a kutatók előálltak egy modellel, amely alapján a lemezek hasonlóan alakultak ki, mint ahogy most is mozognak, az új tanulmányban viszont a szerzők egy egészen más folyamatot vázolnak.

A szakértők szerint amikor a földkéreg kihűlt, elkezdett kitágulni, majd felrepedezett, így alakítva ki a lemezeket.

A csapat háromdimenziós modellekkel szimulálta, hogy a hőtágulás miként képes beindítani a jelenséget.

Nem ez volt az első alkalom, amikor ilyen elméletet dolgoztak ki. Az 1800-as években hasonló hipotézissel magyarázták, hogy miként jöttek létre a geológiai formációk, például a hegyek, az ötletet azonban utóbb elvetették. Fontos különbség azonban, hogy az új modellben a korai Föld hőveszteségével is számolnak.

Az új vizsgálat szerint amennyiben a hőleadás főként a vulkán révén felszínre áramló anyagok segítségével történt, a kihűlt anyag idővel lesüllyedhetett, és lehűtötte a litoszférát. Ez lassíthatta a tűzhányókat, illetve a bolygó hőleadását, csapdába ejtve a belső hőt. Emiatt a kéreg kitágult, majd repedezni kezdett. A kutatók úgy gondolják, hogy a lemezek kialakulása a vártnál gyorsabb folyamat lehetett.

Fontos kiemelni, hogy az új tanulmányban is csupán egy hipotézist mutatnak be, melynek alaposabb alátámasztásához további bizonyítékokra lesz szükség.