Különleges fémevő baktériumot fedeztek fel

Egy most felfedezett baktérium képes elfogyasztani a mangán nevű fémet, és felhasználni azt, mint tápanyagot – írja a Futurism. A Caltech környezeti mikrobiológusa, Jared Leadbetter majdnem teljesen véletlenül bukkant rá a mikrobára, amikor mangánkísérletekhez használt üvegeszközöket felejtett benne vízben. Másnap, amikor visszament értük, egy furcsa hártyát fedezett fel az eszközökön – kiderült, hogy ezt a baktériumok hagyták hátra, miután elfogyasztották a mangánt.

Kép: Hang Yu/Caltech

Más ismert baktériumok is képesek megenni a mangánt, de eddig egyik ismert faj sem tudja kémiailag szintetizálni számára hasznos tápanyaggá, és mangán-oxidot hagyni maga mögött végtermékként. A Nature-ben megjelent tanulmány szerint a baktérium felfedezése megfejtést adhat arra, hogy miért dugulnak el a környéken mangán-oxid miatt a vízelosztó-rendszerek csövei.

A baktériumok létezése magyarázatot adhat az óceánfenéken talált mangángömbökre, amit eddig kutatók nem tudtak megfejteni – könnyen lehet, hogy ilyen baktériumok nagyobb kolóniája tanyázik ott. A mikrobák létezését egyébként már régóta sejtették, de eddig nem sikerült megtalálni őket.