Új gyógymódot találhattak az ekcémára

A Brit Columbiai Egyetem és a Vancouveri Parti Egészségügyi Kutatóintézet kutatói olyan kulcsfontosságú enzimet fedeztek fel, amelynek nagy szerepe van az ekcéma kialakulásában. Ezzel a betegség kezelése és a tünetek enyhítése is leegyszerűsödhet – írja az EurekAlert.

Az ekcéma a bőr felületi gyulladása, akkor történik, ha a bőrgát valamiért megsérül, legyengül, és utat ad az olyan külső irritáló anyagoknak, amelyek viszketést, bőrpírt, kiszáradást, és a védőréteg további gyengülését okozzák. A Journal of Investigative Dermatology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az úgynevezett granzim-B enzim befolyásolja a viszketés és a betegség súlyosságát, méghozzá úgy, hogy gyengíti a bőrgátot, meglazítja a sejteket összetartó fehérjéket, és így az allergén anyagok könnyebben bejuthatnak a bőr alsóbb rétegeibe.

„A bőrünkben a sejtek között fehérjék találhatók, amelyek szorosan összefűzik őket” – mondta a kutatás egyik vezetője, David Granville. A granzim-B néhány gyulladásos betegségben, így az ekcémában is megsemmisíti ezeket a fehérjéket, így a már egyébként is irritált bőr még jobban viszket és begyullad.

A kutatók rájöttek, hogy a granzim-B genetikai módosításával, vagy egy arra ható helyi krémmel megakadályozhatják, hogy a bőrgát meggyengüljön, és az irritáció még erősebb legyen. Korábbi kutatások is bemutatták már, hogy a granzim-B és az ekcéma között van összefüggés, de

ez az első, ami bizonyítja, hogy az enzim gyengítésével javulás érhető el.

A felfedezéssel sokkal hatékonyabb és gyorsabb kezelést fejleszthetnek ki az ekcémára, ami ráadásul biztonságosabb is, mint sok intenzív jelenlegi kezelési módszer.