A bélbaktériumok még az agyi betegségekre is hatnak

Lassan kezdjük megérteni, hogy a mikrobiom, vagyis a szervezetünkben található baktériumok és gombák összessége mennyire nagy hatással van gyakorlatilag minden szervünk működésére. Nincs ez másképp az agyunkkal sem: egy friss kutatás kapcsolatot mutatott ki a bélbaktériumok és egy idegrendszeri betegség, az üreges angioma kockázata között, írja a Science Alert.

Az úgynevezett üreges érdaganatot a bélrendszer baktériumainak egy adott összetétele kiválthatja. A Chicagói Egyetem kutatóinak először állatkísérleteken tűnt fel az összefüggés, majd megvizsgáltak emberi mintákat is.

Faecalibacterium prausnitzii. Kép: Getty Images

A vizsgált betegség szokatlanul nagy vérerekkel jár az agyban és a gerincvelőben, és szerencsére nem túl gyakori, a populáció mindössze 0,2 százalékát érinti. Attól függően, hogy az érdaganat hol alakul ki, különböző problémákat okozhat, kezdve a rohamoktól egészen a mozgásszervi problémákig, de gyakran memóriazavart is okozhatnak.

A kutatók több mint 100 üreges érdaganattal diagnosztizált ember székletmintáját elemezték, a kontrollcsoport pedig 250 egészséges ember volt. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak a betegség és bizonyos Gram-negatív baktériumok között. Nem számított, hogy a betegek hol éltek, örökölték-e a betegséget, vagy később alakult ki náluk, mindegyiküknek ugyanolyan volt a mikrobiomja.

Jellemzően az Odoribacter splanchnicus baktérium túltengése, valamint a Faecalibacterium prausnitzii és Bifidobacterium adolescentis alacsony száma jelezte a betegséget. Ez a jelenség valószínűleg növeli a gyulladást a testben, ami veszélyes lehet az érdaganat kialakulására is.

A kutatók eredményeiket a Nature Communications tudományos szaklapban publikálták.