A vérből is kimutatható lehet a mellrák

A vér immunsejtjei már a melldaganat megjelenésének igen korai szakaszában módosulnak, ez pedig segíthet abban, hogy korábban ismerjük fel a betegséget – írja az EurekAlert. Francia és brazil kutatók a Clinical & Translational Immunology tudományos folyóiratban jelentették meg az erről szóló tanulmányukat.

A kutatók szerint a vérben található monocitákat egyfajta hőmérőként lehet használni, hogy megállapítsuk, van-e emlőtumor a szervezetben. A monociták a vér immunsejtjeinek, a leukociták nevű fehérvérsejteknek egyik ágát képezik, amelyek a csontvelőben termelődnek, és tovább differenciálódhatnak makrofágokká vagy dendritikus sejtekké. A veleszületett immunrendszer részeként képesek bekebelezni a szervezetbe került mikroorganizmusokat. A monociták a leukociták nagyjából 7 százalékát adják.

Mellrák-sejtek. Kép: Getty Images

A kutatáshoz a szakértők monocitákat gyűjtöttek be 44 mellrákos beteg véréből, és összevetették őket 25 egészséges mintával. Laboratóriumban a monocitákat megpróbálták makrofágokká alakítani, ezek mutatják az immunrendszernek, hogy hol van tumorsejt, mit kell elpusztítani. A mellrákos páciensek között azonban

a monociták 40 százalékban képtelenek voltak azonosítani a tumorsejteket.

A kutatás ráadásul arra is rámutatott, hogy több jelzőútvonal megváltozott, amelyeken keresztül a makrofágok jelezhetnének az immunrendszernek. Még akkor is ezt tapasztalták, ha a makrofágok maguktól differenciálódtak, és nem laboratóriumban.

A szakértők szerint ez bizonyítja, hogy a mellrák nem egy lokális betegség, hanem az egész immunrendszerre hatással van. A védelmi szerepet játszó sejtek már akkor megváltoznak a daganatos szervezetben, mikor belépnek a véráramba, így igazi hendikeppel indul a szervezet.

A kutatók szerint ha ezeket a hibás monocitákat ki lehet szűrni időben a vérből, akkor hamarabb fel lehet ismerni a melldaganatot, és személyre szabott terápiákat is lehet rá kialakítani.