Amíg a méhek haldokolnak, a szúnyogok köszönik szépen, jól vannak

Évtizedenként nagyjából kilenc százalékkal csökkennek a hangyák, méhek, lepkék, tücskök és egyéb, csak szárazföldön élő rovarok populációi világszerte, míg a vízi rovarok, például a szitakötők és a szúnyogok populációi növekednek – derült ki egy új tanulmányból.

A kutatók 41 ország 1676 helyszínét lefedő 166 hosszú távú tanulmány adataira alapozták eredményeiket. Az egészen 1925-ig visszanyúló elemzés a rovarpopulációk változásairól készített eddigi legnagyobb tanulmány, amelynek célja, hogy teljesebb képet adjon a rovarvilágban végbemenő változásokról – írja az MTI.

Az olyan rovaroknak, mint a szúnyogok, tiszavirágok és tegzesek, amelyek életük legalább egy részét édesvízben töltik, évtizedenként nagyjából 11 százalékkal nő a populációjuk.

A Föld felszínének mindössze nagyjából 2,5 százalékát borítja édesvíz, vagyis a rovarok döntő részének élettere a szárazföldre koncentrálódik.

Kicsinálja a kisdongók agyát a rovarirtó
Már a kaptárban is károsíthatja a fejlődésben lévő poszméhek agyát a vegyszer.

Az eredmények szerint a levegőben, a fűben és a talajfelszínen csökkent a rovarok száma, a fákon és a föld alatt azonban nem. A csökkenés mértéke az Egyesült Államok közép-nyugati régiójában, valamint Németországban a legnagyobb.

A kutatók szerint a most kapott adatok 30 évre kivetítve 24 százalékos populációcsökkenést jelentenek a szárazföldi rovarokra nézve és 38 százalékos emelkedést a vízirovarok esetében.

Méhecske gyűjt virágport egy virágról. Kép: Narayan Maharjan/NurPhoto

“A rovarok központi helyet foglalnak el csaknem az összes ökoszisztémában, mivel pont középen állnak az általuk fogyasztott növények és az őket elfogyasztó állatok, például madarak, denevérek és gyíkok között” – mondta Roel van Klink, a németországi biodiverzitás-kutató intézet (iDiv) munkatársa, aki a Science című tudományos folyóiratban publikált tanulmány vezető szerzője volt.

A szakember hozzátette, hogy a rovarok rendkívül fontos szolgálatot tesznek az emberiségnek a haszonnövények beporzásával, ugyanakkor veszélyes kórokozókat is terjeszthetnek és elpusztíthatják a terményeket.

A tanulmány nem vizsgálta fajokra lebontva a populációcsökkenés mértékét. A kutatók Dél-Ázsiát és a Közel-Keletet tekintve hiányos, Afrika esetében nagyon korlátozott mennyiségű adattal dolgoztak.

A szakemberek szerint a vízirovar-populációk gyarapodása az elmúlt évtizedekben bevezetett, az édesvizek megtisztítását célzó intézkedéseknek köszönhető.

A szárazföldi rovarok populációhanyatlásának hátterében az állatok élőhelyeinek elpusztítása, az urbanizáció, a fény és a vegyi szennyezés állhat, míg a rovarirtó szerek, valamint a klímaváltozás miatt fokozódó aszályok is közrejátszhatnak a jelenségben.

Főkép: Krystian Dobuszynski / NurPhoto / NurPhoto via AFP