Megfejtették az elveszett bolygó rejtélyét

2004 és 2006 között Hubble űrtávcső egy egészen különleges objektumot figyelt meg. Az űrteleszkóp egy exobolygót azonosított a 25 fényévre fekvő Fomalhautnál, az égitest pedig látható fényben, közvetlen módon is észlelhető volt. Az exobolygók között ez rendkívül ritka.

A Fomalhaut b nevű gázóriást felfedezését 2008-ban jelentették be, 2012-ben pedig igazolták az azonosítást. 2014-ben aztán a szakértők a Hubble adatait elemezve megdöbbentő felfedezésre jutottak: az objektum egyszerűen eltűnt. Egy új vizsgálat alapján a Fomalhaut b sosem létezett, az űrtávcső pedig két kisebb objektum ütközését észlelhette – írja a ScienceAlert.

Gáspár András, az Arizonai Egyetem magyar származású csillagásza és a csapat tagja szerint a hasonló ütközések rendkívül ritkák, a megfigyelés ezért komoly eredménynek számít.

A Fomalhaut b feltételezett azonosítása önmagában sem volt problémamentes, kék hullámhosszon például a vártnál fényesebb volt. A kutatók az évek során több elmélettel is előálltak, hogy megmagyarázzák az adatokat, de egyik hipotézis sem volt meggyőző.

Kép: ESA, NASA and M. Kornmesser

Gáspár András és kollégája, George Rieke átfogó elemzés alá vetették a Huble információit. A csapat arra jutott, hogy a két aszteroida nagyságú objektum 2004-ben ütközött, nem sokkal azelőtt, hogy az űrtávcső azonosította volna a fényüket. Az égitestek nagyjából 200 kilométer szélesek lehettek, és a Naprendszer üstököseihez hasonlóan kőzetből és jégből épülhettek fel.