A NASA elkapott egy vámpír csillagot

A Kepler űrtávcsövet exobolygók keresésére tervezték, ezt az úgynevezett fedési módszerrel teszi: csillagok fényváltozását figyeli, ami az előttük áthaladó bolygó miatt következik be. Ez azonban más csillagászati jelenségek megfigyelésére is alkalmas, mint például

amint egy vámpír csillagnak nevezett fehér törpe felfalja szomszédját.

A fehér törpe fejlődésének végső stádiumában lévő csillag, főhősünk nagyjából a mi Napunkéval megegyező tömege ellenére nem nagyobb, mint a Föld. Társa egy barna törpe, amely tömege túl kicsi ahhoz, hogy meginduljon benne a magfúzió, és csillaggá válhasson. Az ilyen égitestek mérete a Jupiter 10-80-szorosa között van – olvasható a NASA honlapján.

Forrás: NASA

Halálos táncot járnak egymás körül: a barna törpe mintegy 400 ezer kilométeres távolságban (ennyi a Föld-Hold távolság is) kering a fehér körül óriási sebességgel, 83 másodpercenként tesz meg egy kört.

Közben pedig a fehér törpe roppant gravitációs mezeje „elszívja” belőle az anyagot.

Kiemelt képünk egy illusztráció: MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library