Kicsi a moszat, de sok metánt ereget

Egy friss kutatás szerint az egyik leggyorsabban szaporodó, korábban moszatként felismert, de azóta a baktériumokhoz átsorolt cianobaktérium annyi metánt enged ki magából, hogy már a klímaváltozással és az üvegházhatású gázok kibocsátásával foglalkozó modellekbe is érdemes őket beleszámolni – írja az IFL Science.

A cianobaktériumoknak mintegy 2000 faját ismerjük, az egyik legelterjedtebb organizmusok a bolygón, sőt, a Föld legősibb szervezetei közé tartoznak. Fotoszintetizálnak: sejtjeik klorofillt, valamint kék vagy piros színanyagot tartalmaznak. Fotoszintézisük a többi baktériuménál közelebb áll a növényekéhez, mivel közben oxigént szabadítanak fel.

Csakhogy az oxigén mellett metán is felszabadul a folyamat során

írja a Leibniz-Institute édesvízi kutatással foglalkozó osztályának csoportja a Science Advances tudományos folyóiratban. Ahogy a bolygó melegszik, az algák és a cianobaktériumok egyre nagyobb mennyiségben jelentkeznek, és egyre több metánt is bocsátanak ki, ezzel egy ördögi körbe kerül a bolygó. A metán pedig a második leggyakoribb emberek által kibocsátott káros anyag, ráadásul harmincnégyszer jobban járul hozzá a melegedéshez, mint a szén-dioxid, ha százéves periódust számolunk.

Eddig úgy tudtuk, hogy a cianobaktériumok nem termelnek metánt, és azt hittük, hogy az archeák, a prokarióták és az eukarióták tesznek így. A friss felfedezés nemcsak azt mutatja, hogy a cianobaktériumoknál is megfigyelhető ilyesmi, hanem azt is, hogy számottevő mennyiségű metánt bocsátanak ki: többet, mint az eukarióták, de kevesebbet, mint az archeák.

Algavirágzás, köztük cianobaktériumok is megtalálhatók. Kép: iStock

A cianobaktériumok fajai megtalálhatók a tengerekben, édesvizekben és a talajban is, nem csoda, hogy komolyan számolni kell az általuk kibocsátott metán mennyiségével is. Bár az algavirágzások természetesen előforduló jelenségek, a globális felmelegedés gyakoribbá teszi őket, és ezzel egy ördögi körbe kerül a klíma, amiből igencsak nehéz lesz kitörni.