Öngyilkos akcióra kényszerítették a pilótákat

A második világháború a Csendes-óceánon is eldőlni látszott 1944 második felére. Ugyan hosszú és véres harcok során, de az amerikaiak szigetről szigetre haladva közeledtek Japán felé, októberben pedig a Leyte-öbölben kialakult csata már a Fülöp-szigetek ellen indítandó támadás nyitánya volt. A szigetcsoport elvesztése elvágta volna Japánt olajlelőhelyeitől, ezért megtartása mindennél fontosabb célja volt a japán hadvezetésnek.
Korábban a témában:

Pilóták öngyilkos támadásaira korábban is volt példa a háborúban, nemcsak japán, hanem szövetséges oldalon is, azonban ezekben az esetekben végzetesen sérült gépekről, esetleg kétségbeesett magánakciókról volt szó. Az immár szinte teljes amerikai légi fölény (a Leyte-öbölben indított támadás visszaverésével megbízott japán erőknek mindössze 40 bevethető repülőgépe volt) azonban arra sarkallta a japán vezetést, hogy rendszert csináljon ebből a gyakorlatból.

A különleges öngyilkos alakulatok megalkotásának ötlete valószínűleg Okamura Motoharu kapitánytól származik, az elsőt viszont Ónisi Takidzsiró admirális állította fel, miután kijelentette, hogy a Fülöp-szigetek megtartásának nincs más módja, mint felrakni egy 250 kilós bombát egy Zeróra, és hagyni, hogy becsapódjon egy amerikai repülőgép-hordozóba. A különleges alakulatot a mongol inváziós flottát elpusztítót tájfunról kamikazénak, azaz „isteni szélnek” nevezték el.

Fotó: Wikimedia Commons/Közkincs

A jelentkezés elvileg önkéntes alapon működött, de még a szigetország önfeláldozásra építő hagyományai mellett is a pilóták többsége valójában parancsra cselekedett. Az egyik első kamikaze, Szeki Jukio például állítólag kijelentette, hogy nem a császárért vagy a Birodalomért vállalja a küldetést, hanem azért, mert parancsot kapott rá.

Az első „hivatalos” kamikaze-támadást 75 éve, október 21-én hajtották végre, a célpont a HMAS Australia nehézcirkáló volt.

Ugyan a négy gépből csak egy érte el a célt, 30 tengerész és az ausztrál flotta vezérkari főnöke is életét vesztette a támadásban. Az igazi sikert azonban Szeki Jukio érte el, amikor két nappal később élete feláldozásával elsüllyesztette a USS St. Lo repülőgép-hordozót.

Ugyan a Fülöp-szigetek elfoglalását nem sikerült megakadályozni, az eredményeket látva a japán vezetés egyre több kamikaze kiképzését és bevetését határozta el, a háború végéig nagyjából 2800-an haltak „önkéntes” halált ily módon, megrongálva körülbelül 400, elsüllyesztve 34 szövetséges hajót.

Kiemelt fotó: Wikimedia Commons/Közkincs

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.