Újfajta génszerkesztést fejlesztettek ki a kínaiak

A kínai Peking Egyetem kutatói újfajta génszerkesztési módszert dolgoztak ki, ami a ma használatos CRISPR-Cas9 módszer alternatívájaként segítheti a betegségek megelőzését. A Nature Biotechnology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a LEAPER névre keresztelt eljárás hasonlóan működik, mint a CRISPR-Cas13, és a Cas9-cel ellentétben nem DNS, hanem RNS-molekulákat targetál.

A CRISPR-Cas13-nak ugyanakkor szüksége van egy RNS-re és egy Cas13-as enzimre is a működéshez, addig az új módszernek csupán az egyik, egy úgynevezett arRNS kell. A kifejlesztők szerint ez sokkal könnyebben használhatóvá teszi a rendszert, és kisebb is az esélye, hogy nem kívánt sejtszintű immunválaszokat produkáljon – olvasható a Futurism portálon.

Illusztráció a DNS-ről. Fotó: iStock

A pekingi Csou Csuo kutató, a tanulmány egyik szerzője azt mondta, hogy a módszert egyértelműen betegségek gyógyítására lehet majd alkalmazni. Korábban  már sikerült az úgynevezett Hurler-szindrómánál komoly előrelépéseket elérni, és a mutálódott RNS-ek nagy részét kijavítani.

Persze az eljárás még nagyon gyerekcipőben jár, és egyelőre állatokon tesztelték csak, így messze a gyakorlati alkalmazás. Egyelőre még kérdéses, hogy a LEAPER képes lesz-e megdönteni a CRISPR egyeduralmát a génszerkesztés trónján.