Először készült fénykép Einstein legnagyobb tévedéséről

A Glasgow-i Egyetem Fizikai és Asztronómiai Iskolája kutatóinak sikerült lefotózniuk azt a jelenséget, aminek a létezését Einstein egész egyszerűen elutasította. A kvantum-összefonódás elméletét megérteni is éppen elég bonyolult, a kutatóknak viszont most lencsevégre kapniuk is sikerült a jelenséget, ami óriási előrelépés a kvantummechanikában – írja a Science Alert.

A jelenséget leginkább úgy lehet elmagyarázni, hogy bizonyítja két kvantum kvantumállapota közötti összefüggést a távolságuktól függetlenül. Kvantum-összefonódás akkor keletkezik, amikor két részecske összekapcsolódik, és attól függetlenül, hogy milyen messze vannak egymástól, az egyik állapota befolyásolni fogja a másikét.

A négy kvantumállapot. Fotó: Moreau et al., Science Advances, 2019

Az elkészült képen két összefonódó foton látható, amelyek interakcióba lépnek egymással, és egy nagyon rövid ideig megosztják egymással a fizikai állapotukat is.

Az egyetem kutatói egyébként nem is egy, hanem négy különböző fotót készítettek egy speciális kamerával, amelyek a fotonok négy különböző fázisállapotát mutatják.

Einstein azért utasította el az összefonódás létezését, mert az nem fért bele az általa megalkotott általános relativitáselméletbe. Hamar kiderült, hogy nincs igaza.

The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup

Csernobil karma még ma is halálos

Nem véletlen, hogy csak néhány ember tudja, merre van, a zónán belül. Kérdés, hogy a turistahadak érkezésével, meddig maradhat titokban a helye.