Különleges sziget bukkant elő a tengerből

A NASA szakértői nagyjából négy éve figyelték meg, hogy egy új sziget emelkedett ki a Csendes-óceánból, most pedig a helyszínen is megvizsgálták a területet.

A kutatók 2014 decemberében figyeltek meg egy vulkáni kitörést Tonga két apró szigeténél – írja a Live Science. A 2015 januárjáig tartó esemény végén egy újabb sziget jelent meg a területen, amely utóbb nem hivatalosan a Hunga Tonga-Hunga Ha’apai nevet kapta.

Dan Slayback, a NASA munkatársa, aki élőben követte a sziget születését, úgy döntött, a helyszínen is érdemes vizsgálatot folytatni. A kutató és kollégái 2018 októberében érkeztek meg a szigethez.

A szakértők eleinte azt hitték, hogy a Hunga Tonga-Hunga Ha’apai a többi újszülött szigethez hasonlóan pár hónapig húzza majd. Egy 2017-es analízis azonban azt mutatta, hogy akár 30 év is eltelhet, mire a sziget felszívódik.

Az elmúlt 150 évben ez a harmadik olyan új vulkáni sziget, amely néhány hónapnál tovább maradt meg.

A helyszíni vizsgálat során a kutatók további érdekességekre bukkantak, a magassági változások például sokkal látványosabbak voltak a vártnál. Slayback és csapata bízik benne, hogy a szigeten elvégzett elemzések és a begyűjtött minták segíthetnek jobban felmérni, hogy pontosan mennyi idő után tűnhet el a Hunga Tonga-Hunga Ha’apai.

A sziget tanulmányozása akár a Mars történetének alaposabb megértéséhez is hozzájárulhat. A szakértők úgy gondolják, hogy a Hunga Tonga-Hunga Ha’apai sokban hasonlít azokra a környezetekre, amelyek a vörös bolygón évmilliárdokkal ezelőtt alakultak ki az ősi óceán elpárolgása során.

Kiemelt fotó: NASA/Woods Hole