Woman drinking hot beverage.
Paris, France

GARO/PHANIE

A génjein múlik, a kávét vagy a teát szereti-e jobban

Nagy Nikoletta

újságíró. 2018. 11. 21. 06:10

Egy friss kutatás kimutatta, hogy azok az emberek, akiknek érzékenyebbek az ízlelőbimbói a kávé keserű ízére, a fekete levest preferálhatják a teával szemben. Azok viszont, akik más keserű ízekre érzékenyebbek, inkább teáznak helyette.

Érdekes ellentétet fedeztek fel brit, ausztrál és amerikai kutatók azzal kapcsolatban, hogy ki szereti jobban a kávét, és ki a teát: kiderült, hogy azok, akik érzékenyebbek a keserű ízre, jellemzően több kávét fogyasztanak, de a többi keserű élelmiszert és italt nehezebben bírják, mint azok, akik kevésbé érzékenyek erre az ízre. A Scientific Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmányhoz 400 ezer ember genetikai hagyományát vizsgálták meg, mellette pedig rákérdeztek a jelenlegi életmódjukra, valamint kávé- és teafogyasztási szokásaikra. Aztán megvizsgálták, hogy hogyan reagálnak különböző keserű vegyületekre, és ez alapján vonták le a következtetéseiket.

Az eredmények alapján 20 százalékkal valószínűbb, hogy azok, akik a legérzékenyebbek a keserű ízre, rendszeresen fogyasztanak kávét, ráadásul nem is keveset: napi 4 csészét legalább. Ez már csak azért is érdekes, mert

ők jobban érzik a koffein keserűségét, mégis nagyobb lelkesedéssel fogyasztják, mint azok, akik kevésbé érzékenyek rá, mégis teázni szoktak.

Ezzel szemben a teafogyasztók kifejezetten érzékenyek voltak az olyan keserű vegyületekre, mint a propiltiouracil (egy szintetikus kemikália) vagy a kinin (a tonik keserű ízét adja).

A kutatók szerint a kávéfogyasztók valószínűleg azért szeretik a koffein keserű ízét, mert azonosítják azzal az ébresztő hatással, amivel a kávé fogyasztása jár. Az eddig végzett, a kávéfogyasztás genetikai okait vizsgáló kutatások még nem foglalkoztak az ízlelőbimbók genetikájával, inkább arra koncentráltak, hogy a szervezet hogyan bontja le a koffeint. Ez egy új, érdekes megvilágítás lehet a jövőbeni kutatások számára.

Nagy Nikoletta korábbi cikkei