Iceland, Jokulsarlon lagoon, Beautiful cold landscape picture of icelandic glacier lagoon bay

Elveszett földrész nyomára bukkantak

24.hu

2018. 11. 10. 15:52

Szakértők egy csoportja műholdas felvételek alapján egy elveszett kontinens maradványaira bukkant az Antarktisz jégtakarójának mélyén. A felfedezés segíthet a jeges földrész történetének alaposabb megértésében.

A kutatók egy gravitációs mezőt elemző műhold és a szeizmológiai adatok alapján találták meg az ősi földrész maradványait – írja az IFLScience. A szakértők a litoszféra, azaz a Föld külső burkának geológiai tulajdonságait mérték fel.

Fausto Ferraccioli, a brit sarkkutató projekt vezető geológusa és geofizikusa szerint a gravitációs adatok forradalmasítják a legkevésbé ismert kontinens, az Antarktisz vizsgálatát.

Az információk többsége az Európai Űrügynökség Gravity field and Ocean Circulation Explorer (GOCE) műholdjától származott. Az űreszköz 2009 és 2013 között keringett a Föld körül, missziója során pedig minden korábbinál részletesebben tárta fel a Föld gravitációs terének sajátosságait. Öt évvel ezelőtt a GOCE zuhanni kezdett, és a Falkland-sziget közelében széthullott. Szerencsére értékes adatai megmenekültek.

A kutatók a műhold információit elemezve felmérték a bolygó lokális gravitációs tulajdonságait. Ezután a szeizmológiai adatokat is megvizsgálták, majd az eredményeket kombinálva létrehozták a Föld tektonikai lemezeinek háromdimenziós térképét.

Ferraccioli szerint adataik azt mutatják, hogy Nyugat- és Kelet-Antarktika sok szempontból eltér egymástól: míg előbbinél a kéreg és a litoszféra vékonyabb, addig utóbbira a gyűrődéses részek, illetve az ősi, stabil sziklás területek, az úgynevezett ősföldek a jellemzőek.

Hasonló jellemzőket lehet felfedezni Indiában és Ausztráliában is.

A kutatók azt feltételezik, hogy a három területen szétszórva találhatóak azok a litoszféraelemek, melyek a távoli múltban egyetlen kontinenshez tartoztak.

Kiemelt fotó: Thinkstock