Megtalálták a Grand Canyon folytatását – Tasmániában

A két helyszín földrajzilag szinte nem is lehetne egymástól távolabb, mégis megegyezik az ujjlenyomatuk.

A Melbourne-i Monash Egyetem geológusainak figyelmét azért hívta fel magára a tasmániai formáció, mert kicsit mintha kilógna a környezetéből, és nagyon hasonlít az Egyesült Államokban húzódó Grand Canyonhoz. Jack Mulder, a Geology szaklapban megjelent tanulmány szerzője és kollégái alapos vizsgálatnak vetették alá a kőzeteket. Kiderült: az ásványok azonos geokémiai ujjlenyomatot tartalmaznak.

Folyamatos vándorlás

Az ausztrál formáció az amerikai Grand Canyon „folytatása”, magyarán az egymástól több ezer kilométerre fekvő terület korábban egy egységet alkotott.

Az ok a kontinensek vándorlása, az állandó lemeztektonikai mozgás. Jelenleg bolygónkon közismerten hét kontinens terpeszkedik, de ez nem lesz mindig így. 50-200 millió éven belül mind a hét egyetlen nagy szuperkontinensként egyesül, amit a tudósok már el is neveztek Amasiának.

Rodinia

Így volt ez a megelőző korokban is, a szárazföldek összeállnak, széttöredeznek, vándorolnak, a legutóbbit Pangeaként ismerjük. Még korábban, 1300-750 millió évvel ezelőtt is létezett egy szuperkontinens, Rodinia, és a tudósok régóta próbálják megfejteni, akkoriban hogyan csatlakoztak egymáshoz a mai szárazföldek.

Ehhez a kirakóshoz lehet egy apró darab a mostani felfedezés, ami arra utal, hogy 1,1 milliárd éve a mai Ausztrália és Észak-Amerika nyugati partja összetartozott.

Illusztráció: BRIGITTE MERLE / PHOTONONSTOP