Miattunk imbolyog a Föld

A múlt században a Föld forgási tengelye nagyjából 10 méterrel tért el a mostanitól. Mindezt az éjszakai égbolt, illetve a csillagok mozgására vonatkozó feljegyzéseknek köszönhetően tudjuk. Most egy új tanulmányban a szakértők leírták, hogy milyen tényezők okozták a tengely módosulását.

A Surendra Adhikari, a Kaliforniai Műszaki Intézet és a NASA Jet Propulsion Laboratory munkatársa által vezetett csapat arra jutott, hogy az emberi tevékenység is szerepet játszott a tengely elmozdulásában – írja a ZME Science.

A Föld nem tökéletes gömb, az egyes régiók közt ráadásul jelentős geológiai eltéréseket lehet megfigyelni. Éppen ezért a tömeg aránytalanul oszlik el a bolygón, ez pedig azt eredményezi, hogy a forgási tengely némiképp döntött. A mérések alapján a tengely évente átlagosan 10,5 centimétert módosul.

A kutatók korábban azt feltételezték, hogy a jelenség hátterében a gleccserek eltűnése áll. Ahogy az utolsó jégkorszak óta egyre zsugorodnak a gleccserek, folyamatosan változik a Földön a tömeg eloszlása.

Az új adatok azonban azt sugallják, hogy ennél többről van szó. A számítógépes modellezés alapján a gleccserek eltűnése csupán az évenkénti módosulás egyharmadáért felelős. További 3,5 centiméter dőlést eredményez a földköpenyben folyó kőzetáramlás, illetve a grönlandi jégtakaró olvadása.

Mivel a grönlandi jég főként az üvegházhatású gázok kibocsátása miatt zsugorodik, kijelenthető, hogy az emberiség is hozzájárul a bolygó imbolygásához.

A NASA szakértői szerint a Föld ingása nem veszélyes, sem az éghajlatra, sem a környezeti katasztrófákra nincs hatással. Ennek ellenére a friss eredmények fontosak, hiszen ismét igazolják, hogy az emberiség óriási hatással van a bolygóra.

Kiemelt kép: Pixabay