Eddig ismeretlen részekre bukkantak az emberi koponyában

Amerikai kutatók korábban ismeretlen csatornákat fedeztek fel az agy és a koponya között. A járatokon azon immunsejtek közlekednek, melyek az agy szöveti károsodásaira adnak reakciót.

Idegtudósok egy csoportja felfedezte, hogy egy bizonyos fehérvérsejt-típus korábban ismeretlen csatornákon át közlekedik a koponyában található csontvelő-üregek és az agyhártya külső rétege között – számol be az IFLScience. A sejtek elsődleges feladata a válaszadás a szöveti károsodásokra.

Korábban a szakértők azt hitték, hogy az agy egészségét védő immunsejtek a kar- és lábcsontokban található szivacsos csontvelőben termelődnek, és csak a vérkeringéssel juthatnak el az agyhártyába. Francesca Bosetti, az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetek munkatársa szerint az új eredmények ugyanakkor azt mutatják, hogy a sejtek valójában képesek lerövidíteni az utat, hogy felgyorsítsák a gyulladáscsökkentést.

A gyulladás számos agyi rendellenességben kritikus szerepet játszik, és lehetséges, hogy az újonnan leírt csatornák sok esetben fontosak

– nyilatkozta a szakértő.

Vizsgálatuk során Bosetti és kollégái több kísérletet is elvégeztek. A szakértők fluoreszcens fehérvérsejteket vittek be egerek síp- és koponyacsontjába. A kutatók ezután agyvérzést vagy agygyulladást idéztek elő az állatokban. Ezt követően képalkotó eszköz segítségével mérték fel, hogy honnan jönnek a sejtek a sérüléshez.

Az eredmények alapján az immunsejtek sokkal nagyobb valószínűséggel érkeztek a koponya, mint a sípcsont felől.

Meglepő módon, amikor a szakértők szívszövet sérülést okoztak az egereknek, hasonló reakció érkezett a koponyában, illetve a sípcsontban lévő sejtektől. Ez azt jelenti, hogy az agynál jelentkező sérülés egészen másként hat a koponyában lévő fehérvérsejtekre.

A szakértők következő célja az volt, hogy kiderítsék, hogyan képesek ilyen gyorsasággal megérkezni a sejtek az agyhoz. A koponya vizsgálatakor aztán a csapat felfedezte, hogy parányi csatornák kötik össze a csontot az agyhártyával. Sőt, azt is kiderítették, hogy az immunsejtek a járatokban a normál véráramlással ellentétes irányban haladnak.

A kutatók utóbb sebészeti úton eltávolított emberi koponyadarabokban is azonosították a parányi járatokat.

Mikro-CT-s felvétel a most felfedezett csatornákról – Fotó: Gregory Wojtkiewicz/Massachusetts General Hospital

Bár a szakértőknek még sok vizsgálatot kell elvégezniük, hogy megértsék a most felfedezett csatornákat, az egészen biztos, hogy a járatok nagyon fontos szerepet játszanak az agy egészségének megőrzésében. A kutatók következő célja az, hogy felderítsék, milyen feladat hárul a csatornákra az agyvérzés, a magas vérnyomás és a demencia kezelésében.

Kiemelt fotó: Thinkstock