Ijesztő gének szállnak a levegőben

24.hu

2018. 08. 08. 16:18

A szálló porra tapadva közlekedő antibiotikum-rezisztens géneket mutattak ki több város levegőjében, amelyek gyógyszereinknek ellenálló baktériumok kifejlődését segíthetik.

Kínai kutatók a Pekingi Egyetem vezetésével végzett kutatásban levegőmintákat gyűjtöttek 13 ország 19 városában és molekuláris technológiával elemezték a szálló port (PM). A mintákban 30 különböző olyan géntípust mutattak ki, amelyek hétféle antibiotikumnak állnak ellen.

Hat város levegőjében találtak olyan rezisztens géneket, amelyek ellenállnak az egyik leghatásosabb antibiotikumnak, a vancomycinnek is.

Ezek a gének képesek hozzátapadni a levegő részecskéihez és átterjedni más térségekre, olyan helyekre, ahol kevesebb antibiotikumot használnak, ami növeli annak lehetőségét, hogy új antibiotikumnak ellenálló baktérium tenyésztődjön – idézi az MTI a tudósok figyelmeztetését.

Egyik baktériumból a másikba

Az antibiotikum-rezisztencia az antibiotikum túlzott használata miatt alakul ki, amikor sok baktérium ellenállóvá válik a mindennapokban használt antibiotikumokkal szemben, így azok nem lesznek hatékonyak a különböző fertőzések legyőzésére.

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy az antibiotikum-rezisztens gének képesek egyik baktériumból a másikba, sőt a baktériumból a környezetbe átterjedni.

Peking és San Francisco

A kínai kutatócsoport Jao Mao-seng vezetésével 19 várost, köztük San Francisco, Peking és Párizs levegőjét vizsgálta, az antibiotikum-rezisztenciát hét antibiotikum esetében tanulmányozta.

Pekingben találták az antibiotikum-rezisztens gének legsokszínűbb csoportját, 18 különböző altípust mutattak ki, míg San Francisco levegőjében volt a legmagasabb az ilyen gének szintje.

Illusztráció: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018.
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez