42 ezer éves férget élesztettek újra

Kutatók egy csoportja az állítja, sikerült feléleszteniük két férget, melyek több tízezer éve fagytak bele Szibéria talajába.

A fonalférgek tartósan fagyott talajban, úgynevezett permafrosztban konzerválódtak – írja a Daily Mail. A kísérlet eredménye fontos lehet az asztrobiológia számára, hiszen azt igazolja, hogy bizonyos többsejtű organizmusok képesek sokáig életben maradni az extrém hidegben. A kutatás emellett a krionika, azaz a fagyasztással történő holttest-tartósítás fejlődéséhez is hozzájárulhat.

Már tudjuk, hol érdemes keresni az életet a Jupiter holdján
Egy új kutatás szerint a helyi sugárzás messze nem olyan pusztító, mint eddig hitték.

Az élőlényeket az orosz Talajtudomány Fizikai-Kémiai és Biológiai Problémáinak Intézetében olvasztották ki. A kísérletben az orosz szakértők mellett a Princeton Egyetem munkatársai is részt vettek.

A kutatók nagyjából 300 fagyott fonalférget tanulmányoztak, hogy megtalálják a tökéletes jelölteket. A csapat végül két olyan példányt azonosított, melyek alkalmasak voltak a tesztre. Az egyik, közel 42 ezer éves férget 2015-ben, a másik, 32 ezer éves egyedet pedig 2002-ben találták meg Jakutföld területén, Oroszország leghidegebb régiójában.

A kiolvasztás után a fonálférgek az élet jeleit mutatták: mozogni és táplálkozni kezdtek.

A szakértők szerint ez azt bizonyítja, hogy a többsejtes organizmusok képesek több tízezer éven át életben maradni természetes kriokonzervációs állapotban. A kutatók tanulmányukban azt írják, az ősi férgek képességét egyes tudományterületek is hasznosíthatják.

Napjainkban egyre több országban kísérleteznek a krionikával – tavaly augusztusban például először fagyasztottak le holttestet Kínában. A hosszú távú cél az, hogy a jövőben képesek legyenek feléleszteni azokat az embereket, akiket ezzel a technikával tartósítottak.

Ez nemcsak a ma még gyógyíthatatlan betegek megmentése, hanem akár az űr meghódítása miatt is fontos lehet. Egy nap talán hibernált asztronauták fognak száguldani más csillagrendszerek felé.