Elképesztő, meddig jutott a fukusimai sugárzás

A 2011-es fukusimai atombaleset súlyos hatással volt Japán környezetére. A katasztrófa nyomait ráadásul a szigetországtól igen messze is kimutatták már a szakértők.

Egy új vizsgálat most kaliforniai szőlőkben azonosította a sugárzás jeleit – számol be a Business Insider.

A cézium-137 a helyi borokban kimutatható, de olyan enyhén, hogy szerencsére nem jelent fenyegetést az fogyasztókra. Ennek ellenére megdöbbentő, hogy milyen messzire jutottak a japán atombalesettel felszabadult radioaktív izotópok.

Az új elemzésben Michael Pravikoff, a Centre d’Études Nucléaires de Bordeaux-Gradignan munkatársa kollégáival 2009-2012 között vizsgálta a boltokban kapható kaliforniai borokat. A szakértők gamma spektroszkópia segítségével próbálták felfedezni a cézium-137-et. Az izotóp természetes körülmények közt nem fordul elő, csak maghasadás hatására jön létre.

Kép: Thinkstock

A vizsgálat azonban nem hozott megbízható eredményeket, így a kutatók egy sütőben 500 Celsius-fokra hevítették fel az italokat. Az órákon át tartó melegítés végén csupán hamu maradt a borokból.

A csapat a módszerrel már meg tudta állapítani, hogy a szőlők cézium-137-tartalma magasabb lett a fukusimai katasztrófát követően. Pravikoff kiemelte: nem kell aggódni, a kaliforniai borok fogyasztása nem veszélyes.

A szintek olyan alacsonyak, jóval a világszerte mérhető természetes radioaktivitás alatt vannak

– nyilatkozta a kutató.

A WHO már korábban bejelentette, hogy a 2011-es baleset után az élelmiszerekben Japánon kívül is kimutathatóvá vált a sugárzó izotóp. Igaz, a szervezet azt is megállapította, hogy a szennyeződés nem jelent fenyegetést az emberi egészségre.

(Kiemelt kép: ATSUSHI TAKETAZU / YOMIURI / THE YOMIURI SHIMBUN / AFP)