Három tavat találtak az Antarktiszon

24.hu

2018. 05. 23. 12:31

A jégpáncél alatt megbúvó víztestekre műholdas és toporgráfiai adatok elemzésével bukkantak cseh kutatók anélkül, hogy a kontinensen jártak volna.

A szakértők radarok topográfiai adatai és műholdakról érkező információk segítségével fedezték fel a tavakat – idézi az MTI a Cseh Tudományos Akadémia Csillagászati Intézetének közleményét. Hasonló sikert ért el az elmúlt évben az intézet kutatója, Jaroslav Klokocnik és csoportja, amikor a déli-sarkvidék jege alatt két vulkánt talált. Klokocnik ezúttal a Geológiai és a Földméréstani, Topográfiai és Kartográfiai Intézet munkatársaival, Jan Kostelecky és Vaclav Cilek kutatókkal dolgozott együtt.

A műholdak által rögzített gravitációs anomáliákat és a földfelszín egyes pontjain a tömegsűrűségben vagy az anyagban tapasztalható különbségeket elemezték, amelyek a jégréteg miatt láthatatlanok.

A radarok topográfiai adatai megmutatják az újonnan felfedezett tavak felszíne feletti jégréteg vastagságát, és a kutatás során kiderült az is, hogy a három tó a jég alatt összeköttetésben van a Vosztok-tóval. A tavaknak a cseh kutatók adhatnak nevet, saját családtagjaik után szeretnék elnevezni őket. Klokocnik tavaly felesége és lánya után a Dana és Zuzana nevet adta a két felfedezett vulkánnak.

A cseh szakértők módszere az olajtartalékok utáni kutatásban is alkalmazható. Korábban a szaúd-arábiai Gavar-olajmezőn ellenőrizték a módszer hatékonyságát.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: SERGIO HANQUET / BIOSPHOTO)