„Genetikai vizsgálattal” keresik a Nap testvéreit

24.hu

2018. 04. 23. 14:48

Egy 2013-ban indult nemzetközi projekttel a kutatók egymillió csillagot akarnak tanulmányozni a Tejútrendszerben, hogy azonosítsák a Nap testvéreit.

A vizsgálat során a csillagok „genetikáját”, azaz az objektumokat felépítő kémiai elemeket mérik fel – számol be a Space.com. A szakértők az adatokat arra fogják felhasználni, hogy megtalálják az egyazon régióban kialakult csillagokat.

Miután az Univerzum az ősrobbanást követően formálódni kezdett, csupán két elem, a hidrogén és a hélium voltak jelen. Később aztán újabb elemek jöttek létre, melyek utóbb elősegítették a csillagok, bolygók és egyéb égitestek kialakulását.

A nemzetközi projektben a szakértők minden korábbinál több csillagban mérik fel az egyes elemek szintjét, a vizsgálatot ráadásul példátlan precizitással hajtják végre. A Galactic Archaeology with HERMES (GALAH) első adatait április 18-án hozták nyilvánosságra. A program még 2013-ban indult európai és ausztrál kutatók részvételével.

A cél az, hogy összesen több mint egymillió csillag „genetikáját” tanulmányozzák.

A szakértők eddig mintegy 340 000 tejútrendszerbeli csillag adatait mutatták be.

A kutatók az adatgyűjtéshez az Angol-Ausztrál Teleszkópra (AAT) telepített High Efficiency and Resolution Multi-Element Spectrograph (HERMES) műszert használják. Az eszköz vörös, kék, zöld és infravörös tartományban képes megfigyeléseket folytatni.

A GALAH projektben az AAT egyszerre 360 objektum fényét gyűjti, a HERMES pedig ezek fényét bontja különböző spektrumokra.

Daniel Zucker, a Macquarie-i Egyetem munkatársa szerint az egyes elemek más-más nyomokat hagynak a különböző hullámhosszokon. A „the Cannon” nevű szoftver (melyet az úttörő amerikai csillagászról, Annie Jump Cannonról neveztek el) a hasonlóságok után kutatva elemzi ezeket a jeleket.

Megnyerte a kozmikus lottót egy amatőr csillagász
Az argentin férfi olyan jelenségnek volt szemtanúja, amire a profik évtizedek óta csak vágyakoznak.

A Nap feltételezhetően egy olyan régióban alakult ki, melyben több ezer további csillag is született. A Tejútrendszerben viszont az efféle régiók általában hamar szétdarabolódnak, így nehéz megállapítani, hogy mely objektumok tartoznak egy családba.

A GALAH projekt azonban a genetikai elemzéssel segíthet a rokonok felfedezésében.

Egyetlen másik kutatás sem volt képes olyan sok elemet felmérni annyi csillagban, mint a GALAH

– mondta Gayandhi De Silva, az Ausztrál Csillagászati Obszervatórium kutatója. A szakértő hozzátette, a projekt olyan felfedezéseket tesz lehetővé, mint a galaxis eredeti csillaghalmazainak azonosítása, ide értve a Nap születési helyét is.

(Kiemelt kép: NASA/SDO/AIA/Goddard Space Flight Center)