Not to be confused with our neighbouring Andromeda Galaxy, the Andromeda constellation is one of the 88 modern constellations. More importantly for this image, it is home to the pictured NGC 7640. Many different classifications are used to identify galaxies by shape and structure — NGC 7640 is a barred spiral type. These are recognisable by their spiral arms, which fan out not from a circular core, but from an elongated bar cutting through the galaxy’s centre. Our home galaxy, the Milky Way, is also a barred spiral galaxy. NGC 7640 might not look much like a spiral in this image, but this is due to the orientation of the galaxy with respect to Earth — or to Hubble, which acted as photographer in this case! We often do not see galaxies face on, which can make features such as spiral arms less obvious.  There is evidence that NGC 7640 has experienced some kind of interaction in its past. Galaxies contain vast amounts of mass, and therefore affect one another via gravity. Sometimes these interactions can be mild, and sometimes hugely dramatic, with two or more colliding and merging into a new, bigger galaxy. Understanding the history of a galaxy, and what interactions it has experienced, helps astronomers to improve their understanding of how galaxies — and the stars within them — form.

A Földnél is fiatalabb a legközelebbi idegen galaxis

2018. 02. 15. 13:03

Egy új kutatás szerint a Tejútrendszerrel szomszédos galaxis, a Naptól mintegy 2,5 millió fényévre fekvő Androméda-köd két kisebb rendszer ütközésével született meg. Az esemény legkésőbb 3 milliárd éve történt, amikor a Föld már rég kialakult.

A szakértők számára mindig is nehézséget okozott a közeli galaxis korának meghatározása, mivel a rendszer igen változatos korú csillagokból épül fel.

Francois Hammer, a Párizsi Csillagvizsgáló munkatársa által vezetett nemzetközi csapat azonban most áttörést ért el – számol be a Phys.org. A kutatók Franciaország legerősebb számítógépeit felhasználva egy 1 terabyte-nyi adathalmazt elemeztek.

A vizsgálatnak köszönhetően sikerült betekintést nyerniük az Androméda-galaxis formálódása mögötti fizikai folyamatokba. A csapat eredményeiről a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóiratban számolt be.

A korábbi kutatások már rávilágítottak egy lényeges különbségre a Tejútrendszer és szomszédja között. Az Androméda-ködben bizonyos csillagok keringése kiszámíthatatlan, míg a mi galaxisunkban az objektumok egyszerű mozgást folytatnak a rendszer középpontja körül.

Az eltérés felfedezése azonban újabb kérdést vetett fel: mi áll a különbség hátterében. Az új tanulmány szerzői úgy vélik, hogy a választ az Androméda-galaxis „közelmúltban” lezajlott születésénél kell keresni.

Az adatok alapján 7-10 milliárd éve megkezdődött két rendszer fokozatos összeolvadása. Az egyik galaxis nagyjából négyszer volt nagyobb a másiknál.

A szimulációk azt mutatták, hogy az esemény hatására 3-1,8 milliárd évvel ezelőtt végül kialakult az Androméda-köd.

Ez azt jelenti, hogy a Tejútrendszer legközelebbi szomszédja még a Földnél is fiatalabb, amely mai tudásunk szerint 4,4-4,5 milliárd éve született meg.

(Kiemelt kép: ESA/Hubble & NASA)

Felcsút, 2018. augusztus 14.
A fehérvári Kovács István (b) és Anders Christiansen, a svéd Malmö játékosa a labdarúgó Bajnokok Ligája selejtezõjének 3. fordulójában játszott Vidi FC - Malmö visszavágó mérkõzésen a felcsúti Pancho Arénában 2018. augusztus 14-én.
MTI Fotó: Illyés Tibor