Tudomány

Így érdemes sportolni a terhesség alatt

A mozgás számtalan pozitív hatással bír, és a terhesség alatt is kifejezetten előnyös lehet. Az edzéstervet azonban mindig szükséges a várandóság során jelentkező változásokhoz igazítani.
Korábban a témában:

Komplikációmentes várandósság esetén legalább heti három alkalommal ajánlott 30-45 percet mozgással töltenie a kismamának

– mondta Dr. Sobel Gábor, a II. Sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika adjunktusa a Semmelweis Egyetem oldalán. A szakember szerint a sport képes csökkenteni a terhességi diabétesz, a magas vérnyomás, a koraszülés és a szülés utáni depresszió kockázatát, ráadásul a szülés utáni lábadozási időt is lerövidíti.

A kulcs az, hogy az edzéstervet a terhességgel járó változásokhoz igazítsák.

Dr. Sobel Gábor kiemelte: már több tanulmány is igazolta, hogy a várandóság alatti rendszeres mozgás megkönnyítheti a vajúdást, illetve az azt követő regenerálódást. Sok esetben okoz problémát, hogy a szülés során a kismama nem képes megfelelően nyomni. A technika azonban sportolással megtanulható.

A szakértő szerint fontos figyelembe venni a várandóság alatt jelentkező anatómiai és élettani változásokat. Az adjunktus azt javasolja, hogy azok, akik a terhességet megelőzően is mozogtak, a várandóság kezdetén jelentősen vegyenek vissza a teljesítményből – legalább 40 százalékra csökkentve azt. Idővel aztán, a 12. hét után fokozatosan emelhetik a teljesítményt, egészen 60 százalékig.

A megfelelő hőháztartás fenntartása és a keringés monitorozása is elengedhetetlen, a pulzusszám nem emelkedhet 140 fölé. Dr. Sobel Gábor azt javasolja, hogy a kiszáradás elkerüléséért nyáron kora reggelre vagy estére időzítsék a kismamák a sportolást. Az intenzitás felmérésére a szakértő a beszédtesztet ajánlja. A módszer lényege, hogy amennyiben a mozgás során a kismama nem képes beszélni, az edzés már túl megerőltető.

Dr. Sobel Gábor úgy véli, a kezdőknek érdemes lehet csoportos órákat látogatniuk, a kevés tapasztalattal rendelkezőknek pedig azt javasolja, hogy forduljanak személyi edzőhöz – egyes gyakorlatok ugyanis idővel kerülendővé válnak.

Az adjunktus arra is rávilágított, hogy bizonyos kórképek, például magas vérnyomás esetén nem szabad sportolni. Szülés után 6 héttel azonban ismét mozogni kezdhet az anya, a kulcs a fokozatosság.

(Kiemelt kép: Pixabay)

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Hooded computer hacker hacking network. Male with black hoodie using computer for identity theft or other criminal online activity.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.