Kínai kutatók rendellenességgel született gyermekeknek növesztettek új füleket

Kínai kutatók 3D nyomtatással és tenyésztett sejtekkel növesztettek új fület öt gyermeknek. A fiatal páciensek mind kisfülűséggel (microtiával) születtek.

A CNN szerint a csapat tagjai a gyermekek sérült füléből gyűjtöttek be porcsejteket, majd ezekből alkották meg a fül alakú porcokat. Az új fülek 3D nyomtatóval létrehozott modellek alapján készültek. Az EBioMedicine folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakértők azt írják, beavatkozásuk sikeres volt.

A kutatók szerint további lépésekre lesz szükség, hogy az eljárás klinikai gyakorlattá válhasson.

Kisfülűség (microtia)

A microtia egy olyan állapot, melyben a gyermek sérült, vagy teljesen hiányzó füllel születik. A kisfülűség változatos mértékű halláskárosodással járhat.

A becslések alapján a microtia 8 000 – 10 000 születésből egyszer jelentkezik. A kisfülűséget különböző beavatkozásokkal, például mesterséges fül beültetésével kezelik.

A szakértők régi célja, hogy formázott porccal kezeljék a microtiát. Az új terápia azt mutatja, hogy az efféle szövetépítés rövidesen a kórházakban is megvalósítható lesz.

Nem új az elképzelés

Nem ez volt az első alkalom, amikor hasonló módszerrel igyekeztek kezelni a rendellenességet. 1997-ben például porcsejtekből létrehozott emberi füleket illesztettek egerek hátára.

A kutatók évek óta kísérleteznek azzal, hogy miként hozhatnak létre új formákat az emberekből begyűjtött sejtek segítségével. Tessa Hadlock, a Massachusetts-i Szemészeti és Fül-orr-gégészeti Kórház munkatársa szerint a kínai kísérletben az újdonság az, hogy öt páciensen tesztelték a módszert, az alanyok állapotának változását pedig hosszú időn át nyomon követték. Hadlock nem vett részt az új kutatásban.

A kínai szakértők egy 6, egy 7, egy 8 és egy 9 éves lányt, illetve egy 7 éves fiút kezeltek.

A csapat CT-vel és 3D nyomtatóval hozta létre a páciensek egészséges füléről készült lebomló modelleket, melyekre aztán a sérült fülből származó porcsejteket vitték fel. Ezután a modelleket a gyermekek egyedi fülformájához igazították, majd beültették.

Kép: EBioMedicine/Guangdong Zhou et al.

Nem tökéletes a módszer

Hat hónappal a beavatkozás után az alanyok új fülei a fejlődés egyértelmű jeleit mutatták, három gyermeknél ráadásul az implantátum az egészséges fülre hasonlított. Igaz, a szakértők szerint a nyomon követés során két betegnél torzulást figyeltek meg.

Ennek ellenére a kutatók jelentős áttörésként értékelték kísérletüket. Hadlock ugyanakkor kiemelte: az efféle beavatkozások nem kockázatmentesek, hiszen a sejtosztódás megindításához olyan stimuláló vegyületeket használnak, melyek daganatszerű, kontrollálatlan sejtburjánzást válthatnak ki.

A kínai csapat a sérült fülekből vett porcsejteket, melyek eleve betegek lehetnek.

Éppen ezért újabb kutatásokra lesz szükség, mielőtt széles körben kezdenék el használni a módszert.

A beavatkozás után újabb helyreállításokra lehet szükség, így az eljárás költségei jelentősen megemelkedhetnek. A kísérletben használt anyagok ráadásul igen lassan bomlanak le, ezért a műtét után elengedhetetlen a 4-5 évnyi további megfigyelés.

(Kiemelt kép: EBioMedicine/Guangdong Zhou et al.)