Bolygófaló csillagra bukkanhattak

Tabby csillaga után újabb rejtélyes fényingadozást produkáló objektumról számolhatunk be. Igaz, az RZ Piscium elhalványulását egészen biztosan nem földönkívüliek idézik elő.

Az RZ Piscium nevű égitest nagyjából 550 fényévre található, és jóval fiatalabb a Napnál. A csillag vizsgálata felfedte, hogy az objektum alkalmanként két napon át 10 százalékkal halványabbá válik.

Két elmélet is született a jelenség megmagyarázására. Az egyik szerint az égitest körül egy aszteroidákban gazdag öv fekszik, a helyi objektumok gyakori ütközése pedig olyan törmeléklemezt hoz létre, amely bizonyos időszakonként eltakarja a csillagot.

A másik hipotézis az, hogy az RZ Piscium valójában idősebb a Napnál, és már vörös óriássá alakult. Ahogy az égitest felfúvódik, sorra falja fel a környezetében elhelyezkedő bolygókat. A létrejövő por aztán fényingadozást vált ki.

Az Astronomical Journal folyóiratban megjelent új tanulmány szerint mindkét elképzelésben van némi igazság – számol be az IFLScience. A szakértők új vizsgálatuk során arra jutottak, hogy az RZ Piscium ugyan fiatal, de így is képes elpusztítani néhány bolygóját, kialakítva a törmelékfelhőt.

Megfigyeléseink azt mutatják, hogy hatalmas por- és gázfelhők takarják időnként a csillag fényét, és talán bele is kígyóznak

– mondta Kristina Punzi, a Rochester Technológiai Intézet munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője. A kutató hozzátette, bár más magyarázat is van a jelenségre, a csoport a csillag körül keringő bolygók megsemmisülésében látja a törmelékhalmazok kialakulásának okát.

A tanulmány szerint a csillag folyamatosan lopja az anyagot egy, a közelében fekvő óriásbolygóból. A folyamat hatására gáz- és poráramlatok jelennek meg. Az érintett égitest már meg is semmisülhetett, de az sem lehetetlen, hogy több kisebb objektum ütközése hozta létre a törmeléket a rendszerben.

A szakértők az RZ Piscium vizsgálatához különböző távcsöveket használtak. Az elemzés felfedte, hogy a csillag több infravörös sugárzást hoz létre, mint más típusú elektromágneses sugárzást. Ez azt jelenti, hogy az objektumot forró porlemez veszi körül.

A csillag röntgenkibocsátása is közel 1000-szer nagyobb a Napénál, ez pedig arra utal, hogy az égitest inkább fiatal, semmint öreg. A csapat a helyi lítiumszint felmérése során is arra jutott, hogy az RZ Piscium 30-50 millió éves lehet.

(Kiemelt kép: NASA’s Goddard Space Flight Center/CI Lab)