A girl walks in front of a graffiti depicting German-born physicist Albert Einstein at a museum of entertaining science in Minsk on October 31, 2017. / AFP PHOTO / Sergei GAPON

Einsteinnek igaza volt

Vaskor Máté

újságíró. 2017. 12. 04. 21:21

Páratlan pontossággal erősítette meg a Microscope nevű francia műhold Einstein relativitáselméletét - közölte hétfőn a CNES francia űrügynökség.

A 2016-án felbocsátott kicsiny műhold eddig nem bukkant olyan tényezőre, amely kétségbe vonná a híres fizikus által száz éve kidolgozott elméletet, írja az MTI.

A kutatás első eredményei páratlan pontossággal mutatják ki, hogy a testek ugyanolyan gyorsulással zuhannak a légüres térben – közölte a CNES.

A Föld felett 710 kilométerre keringő Microscope feladata, hogy a szabadesés egyetemlegességét vizsgálja a légüres térben és a világűrben, 100-szor nagyobb pontossággal, mint a Földön.

Einstein a gravitáció és a gyorsulás közötti ekvivalencia elvére építette fel a relativitáselméletét. A Földön az ekvivalenciaelvet 13 tizedes pontossággal tudták igazolni. A Microscope, amelynek a küldetése 2018 végéig tart, ezt akár 15 tizedes pontossággal képes megtenni.

A műhold által gyűjtött adatok 10 százalékának elemzése után a Physical Review Letters című szakfolyóirat hétfőn megjelent számában a kutatók által közzétett cikk szerint a műszernek eddig 14 tizedes pontosságot sikerült elérnie.

(FILES) In this handout image obtained from the French National Centre for Space Studies (CNES) on April 15, 2016 shows an artist's impression depicting the French satellite Microscope in space.
The Microscope satellite has confirmed Albert Einstein's theory of general relativity "with unequalled precision" the French space agency CNES announced on December 4, 2017, presenting the first results of this mission, which is still ongoing. / AFP PHOTO / CNES / David DUCROS / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / CNES/ David Ducros" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Fotó: Europress/AFP/CNES/David Ducros

A 300 kilogrammos műholdban két különböző összetételű (platina, illetve titán) egymásba helyezett henger formájú tárgy van, a külső behatásoktól teljesen védve. A kísérlet során a gyorsulásmérőkkel a két test egymáshoz viszonyított helyzetét mérik. A kísérlet kezdete óta a Föld körül keringő két tárgy összesen a Föld-Nap távolság felének megfelelő 85 millió kilométert zuhant.

Ha az ekvivalenciaelv igaz, a két tárgy egymáshoz képest nem mozog, mert ugyanazzal a gyorsulással esnek

– magyarázta Thibault Damour fizikus, a cikk egyik szerzője. Ha viszont “mozognak”, az az ekvivalenciaelv megsértése lenne.

Eddig még ilyet nem tapasztaltak, ami azt jelenti, hogy Einstein elmélete még annál is igazabb, mint gondolták

– magyarázta az IHES természettudományi intézet professzora.

Kiemelt kép: Europress/AFP/Sergei Gapon