Genetikai vizsgálat cáfolja a jeti legendáját

A kriptozoológiában az a csodálatos, hogy a „tudományág" művelői szinte csak a szóbeszéd, és nem fizikai bizonyítékok alapján keresik a rejtélyes élőlényeket. Néha azonban előkerülnek kézzel fogható nyomok is, melyek nem feltétlenül kedveznek a mítoszoknak.

Az egyik legismertebb kriptid a Himalája állítólagos lakója, a jeti. Bár egyelőre nem került elő a titokzatos teremtményhez tartozó tetem vagy fosszília, sok fizikai maradványt találtak már – például fogakat és szőrszálakat. Ezek a „bizonyítékok” gyakran magángyűjtőkhöz kerülnek.

Kutatók egy csoportja a közelmúltban DNS-analízist végzett kilenc ilyen leleten – számol be a Science Alert. Valószínűleg senkit sem lep meg, de az elemzésből az derült ki, hogy a maradványok ismert állatoktól származnak.

A Himalája hegyein és a Tibeti-fennsíkon begyűjtött szőr-, bőr-, fog-, csont- és ürülékminták egy kivételt leszámítva mind medvékhez tartoznak.

A kilencedik maradvány, egy fog, pedig egy kutyáé.

Charlotte Lindqvist, a Buffalói Egyetem Humán- és Reáltudományi Karának munkatársa és a kutatást végző csapat tagja szerint eredményeik azt mutatják, hogy a jeti legendájának biológiai alapjai valójában helyi medvéktől származnak. A szakértő úgy véli, a genetika segítségével több kriptozoológiai rejtélyt is megoldhatnak.

A medvék megismerésében is segít

Nem ez volt az első alkalom, amikor hasonló módszerekkel tanulmányoztak kriptideknek tulajdonított mintákat.

2014-ben például az Oxfordi Egyetem kutatói által vezetett csapat 37 szőrszálat vizsgált meg, melyeket állítólag a jeti, a nagylábú és egyéb „rokonaik” hagytak hátra. Ez volt az első ilyen elemzés, a kutatás pedig a mostanihoz hasonló eredményekkel zárult – a szőrszálak különböző ismert élőlényektől, például jegesmedvétől és birkától származtak.

Az új analízisben azonban a korábbitól eltérően több eszközzel is vizsgálták a mintákat. Lindqvist csapata ráadásul az oxfordi szakértőkkel ellentétben azt is kijelentette, hogy eredményeik cáfolják a rejtélyes lény létezését.

Egyértelmű, hogy a jeti legendájának nagy része medvékkel kapcsolatos

– mondta Lindqvist.

Az új kutatásnak a rejtély cáfolása mellett egyéb haszna is van. A korábbról származó minták segítségével ugyanis a szakértők alaposabban feltérképezhetik a medvék evolúcióját.

A csapat összesen 23 örvös medve (Ursus thibetanus) mitokondriális DNS-ét szekvenálta, majd hasonlította össze egyéb medvék DNS-ével. Az elemzésből kiderült, hogy az Ázsia középső részén őshonos faj a fekete medvével (Ursus americanus) áll rokonságban, igaz, az ázsiai ragadozó egy másik evolúciós ághoz tartozik, amely 650 000 éve különült el, az egyik eljegesedési időszak alatt.

Lindqvist úgy véli, a további vizsgálatok segíthetnek az ázsiai régió átalakulásának, illetve a medvefajok fejlődésének részletesebb megismerésében.

(Kiemelt kép: ktianngoen0128/Thinkstock)