Tíz évvel élnek tovább az amishok egy genetikai mutáció miatt

Kutatók egy csoportja az indianai „régimódi amishokat” (Old Order Amish) vizsgálva olyan mutációt azonosított, melynek pozitív egészségügyi hatásai vannak. A szakértők szerint a genetikai változás a várható élettartamot is növeli.

Az új kutatás alapján a SERPINE1 gén egyetlen, nem funkcionális másolatával rendelkező amishok átlagosan tíz évvel élnek tovább, mint a közösség egyéb tagjai – számol be az Independent. A vizsgálat során az indianai régimódi amishokat elemezték, akik kerülik a modern társadalom vívmányait – például az elektromosság, az autók és a gyógyszerek használatát.

Douglas Vaughan, az Északnyugati Egyetem munkatársa és a tanulmány társszerzője szerint a csoport tagjai nem élvezik a modern orvostudomány adta előnyöket, így lenyűgöző, hogy a génmásolattal rendelkező személyek közel 85 évig élnek. A tanulmányozott 177 személynél 43-nál mutatták ki a mutációt.

Mivel az öregedés folyamatát még napjainkban sem értik teljesen a tudósok, az élethossz-növelő génváltozat felfedezése kivételes.

A hosszú élettartam genetikai előrejelzőinek azonosítása régóta hatalmas kihívást jelent

– mondta Vaughan.

Az öregedést számtalan jel kíséri. A most felfedezett mutáció különlegessége, hogy ezen tünetek közül többet is befolyásol – például véd a cukorbetegség kialakulása ellen, és fenntartja a szív- és érrendszeri rugalmasságot. A jelek alapján a génváltozás molekuláris és hormonális szinten is hat, növelve a várható élettartamot.

A mutáció a teromerek hosszát is befolyásolja.

A telomerek azok a szakaszok, melyek a DNS-szál két végén találhatóak. Minden egyes sejtosztódás során a sejt némiképp megrövidül, a telomerek segítségével azonban a szervezet egy ideig elérheti, hogy ne a genetikai anyag, hanem a DNS végén található szakasz károsodjon. Amikor a telomerek elkopnak, a DNS géneket is tartalmazó része kezd el rövidülni, ezzel pedig csökken a létrejövő sejtek funkcionalitása és életképessége. Ez a folyamat okozza az öregedést kísérő tüneteket.

A szakértők azt is felfedezték, hogy a SERPINE1 kétszeres, nem funkcionális másolata káros hatással is jár. Az efféle mutáció növeli a vérzékenységet a sérülések után – igaz, a két másolattal rendelkező személyek egyéb szempontból egészségesnek mondhatóak.

A kutatók szerint az élettartam-növelő mutáció sokkal nagyobb arányban fordul elő az amishoknál, mint a populáció egészénél. Ennek oka az, hogy a csoport tagjai generációk óta többnyire a közösségből választanak párt maguknak.

Vaughan úgy gondolja, hogy munkájuk remek példa lesz az elkövetkező kutatások számára. A szakértő szerint a kisebb, különleges csoportok vizsgálata sokkal informatívabb lehet, mint a normál populációkon elvégzett széles genetikai elemzések.

(Kiemelt kép: ggustin/Thinkstock)