Tudomány

Tilos lenne ma dolgozni és veszélyes is

Kelések jelenhetnek meg a bőrön, és kivívhatjuk vele a halottak nemtetszését.

November 2., halottak napja a földön küzdő egyház megemlékezése a tisztítótűzben szenvedő lelkekről, és szorosan kapcsolódik az előző napi mindenszentekhez, a diadalmas egyház ünnepéhez, azaz mindenszentekhez. Rögvest megmagyarázzuk, de előbb lássuk, miért is veszélyes ma a munka.

A halottakról emlékező ünnep már az ókori Rómában is létezett, vidámsággal igyekeztek oldani a halál komorságát. Az ókeresztények is megemlékeztek elhunytakról, de egyetemes ünneppé Szent Odilo clunyi apát révén vált. A X. század végén kezdeményezte, hogy miután mindenszentekkor az egyház megemlékezik a mennyország szentjeiről, másnap az összes halottra is emlékezzünk. Bencés szerzetesek hatására halottak napja már a XI. században széles körben elterjedt, Róma a XIV. században fogadta be.

Egyházi ünnepből mára felekezettől és vallásosságtól függetlenül a halottakra való megemlékezés ideje lett.

Nehogy visszatérjen

A magyar népnyelvben ez a nap a lölkök napja vagy lelkeknek emlékezete, sőt azt a hetet, amelyre halottak napja esett halottak hetének nevezték. Lassan elhomályosította a korábbi ünnepet, idővel mindenszentek halottak napja vigíliája, vagyis előestéje lett. A sírok megtisztítása, virággal díszítése és a gyertyagyújtás mindkét napra jellemző, és hasonlóak a népi hiedelmek is, amelyek középpontjában természetesen a halál állt.

Halottak napján illendő volt megvendégelni, de legalábbis kenyeret, alamizsnát osztani koldusoknak, betegeknek, félkegyelműeknek, hogy imával segítség az elhunytat az üdvösség elérésében.

Nem volt ajánlatos erről megfeledkezni, mert ha nem kapta meg az imákat, a dühös lélek hazalátogathatott.

Elterjedt volt a hit, miszerint halottak napján az elhunytak hazajárnak, ezért több vidéken éjszakára külön megterítettek nekik a család asztalán. Tápén például éjszaka egy-két órán keresztül húzták a harangot, mert úgy vélték, ez időre szeretteik megpihenhetnek, nem szenvednek a tisztítótűzben. Göcsej egyes területein nagy lakomákat csaptak ilyenkor, éjfélig tartott a dinom-dánom, aminek célja a hazajáró halottak megtévesztése volt.

Aki dolgozik, magára vessen

A munka általánosságban tilos volt ezen a napon. Eleink attól tartottak, hogy megzavarnák vele a holtak nyugalmát, aminek következményeit érthető módon nem merték vállalni.

Egyes részleteket meg is indokoltak:

  • Régi hiedelem szerint aki halottak napján földmunkát végzett, azon „hóttetöm” alakul ki. Ez az atheroma vagy kásadaganat, a bőr alatt jelentkező jóindulatú, tömött, tokos daganat.
  • Mosni és párolni sem volt szabad – Göcsejben egész halottak hetében –, mert a család halottja vízbe kerül vagy vizes lesz rajta a ruha.

Érdekes még, hogy Budaörs német népe szerint aki a sírról virágot szakít, azért eljön a halott és elviszi. Tápén úgy tartották, ha a halott sírján égő gyertyát máséra teszik át, akkor az illető minden bűne és bűnadóssága is átszáll a gyertyával együtt a másik elhunytra.

A küzdők segítik a szenvedőket

Térjünk vissza a szenvedő és diadalmas egyházra. A keresztény tanítás szerint az élő és holt lelkek egy hármas egységben titokzatos közösséget alkotnak:

  • A küzdő egyház az aktuálisan a földön élők közössége.
  • A szenvedő egyház az elhunyt, de még a tisztítótűzben szenvedő lelkek közössége.
  • A diadalmas egyház az elhunyt, és már a mennybe jutott lelkek közössége.

A lelkek közösségében a három rész kölcsönösen helyt áll és könyörög egymásért. Mindenszentek ünnepén mindazokra megemlékezünk, akik életszentségük okán halálukat követően azonnal Isten országába kerültek, vagy a purgatóriumi tisztulás után jutottak oda. Ezen ünnep miatt gondolta úgy Szent Odilo, hogy a híveknek, a küzdő egyház tagjainak meg kell emlékezniük a tisztítótűzben szenvedőkről is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik