Szinte teljesen fekete exobolygót találtak

A Hubble űrtávcső kimutatta, hogy az egyik korábban is ismert exobolygó szinte teljesen fekete. A különös égitest a beérkező fény 94 százalékát nyeli el.

A WASP-12b nevű objektum 1400 fényévre fekszik a Földtől. Az égitest egy “forró Jupiter”, azaz egy olyan rendkívül magas hőmérsékletű gázóriás, amely igen közel kering csillagához. A becslések alapján a WASP-12b csillaga felé néző oldala 2500 Celsius-fokos, míg a másik fele nagyjából fele ilyen meleg.

A Hubble segítségével a McGill és az Exeteri Egyetem munkatársai most felfedezték, hogy az égitest csupán a beérkező fény valamivel több mint 6 százalékát veri vissza.

A bolygó sötétebb mint az aszfalt, és kétszer annyi fényt nyel el, mint a Hold.

A WASP-12b-t 2008-ban fedezték fel. Az objektum a Szekeres csillagképben kering Nap-szerű csillaga, a WASP-12 körül. Bár az égitestet korábban többször is megvizsgálták már, ez az első alkalom, amikor sikerült külsejét is tanulmányozni.

Taylor Bell, a McGill Egyetem és az Exobolygó Kutatási Központ szakértője, valamint a csapat vezetője szerint nem számítottak arra, hogy ilyen sötét exobolygót találnak.

A legtöbb forró Jupiter megközelítőleg a csillagfény 40 százalékát veri vissza

– mondta a kutató.

A WASP-12b kötött tengelyforgású, azaz mindig ugyanazt az oldalát mutatja csillaga felé. A szakértők a csillaga mögötti elhaladását vizsgálva elemezték színét. Mivel a megfigyelés nem mutatott ki visszaverődő fényt, a kutatók arra jutottak, hogy az égitest a fény jelentős részét elnyeli.

Bell csapata úgy véli, hogy a jelenség oka az, hogy a bolygó csillaga felé tekintő oldalán a nagy forróságban nem tudnak kialakulni a felhők, melyek visszaverhetnék a fényt. A hőségben a hidrogénatomok szinte az összes beérkező fényt elnyelik.

A WASP-12b nagyjából 3,2 millió kilométerre kering a csillagától, és egy nap alatt kerüli meg azt. A közelségtől az objektum nem csupán kifejezetten forróvá vált, de kissé tojásdaddá is. Az égitest valójában csak messziről tűnik feketének, közelről az izzó fémhez hasonlóan vöröses lehet.

(IFLScience)