200 millió éves, vemhes tengeri hüllő kövületére bukkantak

A dinoszauruszok korában élő ichthyoszauruszok igen sokszínű tengeri állatok voltak. Egy 1990-es években felfedezett kövület újabb vizsgálata most rávilágított, hogy a fosszília az eddigi legnagyobb ismert ichthyoszauruszhoz tartozott. Az érintett példány ráadásul vemhes volt, amikor elpusztult.

A kövületet 20 évvel ezelőtt találták meg a dél-angliai Somersetben. A lelet egy hannoveri múzeumban volt kiállítva, ahol egy látogató – történetesen egy paleontológus – fedezte fel, hogy a maradvány sokkal jelentősebb, mint a múzeumnál gondolják. A fosszília elemzésének eredményeiről a Acta Palaeontologica Polonica folyóiratban számoltak be.

Az élőlény 3-3,5 méter hosszú lehetett, tehát a legnagyobb ismert ichthyoszauruszhoz tartozott.

Dean Lomax, a Manchesteri Egyetem munkatársa és a tanulmány társszerzője szerint lenyűgöző, hogy a múzeumok gyűjteményeiben még ma is újra fel lehet fedezni az ehhez hasonló fajokat.

Nem kell feltétlenül kimenni a terepre, hogy új felfedezések szülessenek

– tette hozzá a szakértő.

Az állat mérete azonban nem az egyetlen érdekesség a fosszíliában.

A lelet vizsgálata során a kutatók azt is kiderítették, hogy az élőlény vemhes volt, amikor 200 millió évvel ezelőtt elpusztult.

A szakértők egy parányi embriót azonosítottak a kövületben. A magzatból csupán 7 centiméternyi hátgerinc, mellső végtagcsontok és néhány borda maradt fenn, ami arra utal, hogy az embrió még a méhben fejlődött anyja halálakor.

Az elemzés azt is kimutatta, hogy a lelethez vizuális okok miatt utólag egy olyan farkat toldottak, amely eredetileg nem az érintett fajhoz tartozott.

Sven Sachs, a csapat tagja és a kövület újra felfedezője úgy véli, fontos, hogy a fosszíliákat kritikus szemmel vizsgálják, a leletek ugyanis sok esetben nem azok, minek elsőre tűnnek.

(IFLScience, University of Manchester)