Leírták az eddigi legnagyobb ismert dinoszauruszfajt

Egy új tanulmány szerint 100 millió évvel ezelőtt élt a világ legnagyobb dinoszaurusza, egy hatalmas tömegű és hosszú nyakú titanosaurus.

Az új élőlény 37 méteres testhosszával és 62 tonnás tömegével a korábbi rekordert, a szintén a titanosaurusok közé sorolható Argentinosaurus hiunculensist előzte meg a legnagyobb dinoszauruszok listáján. A szakértők nagyon izgatottak, ugyanis a faj több leletét is azonosították, a kövületek legalább hat egyedhez tartoztak. Az eddigi titanosaurus-fosszíliákat és az új maradványokat összehasonlítva a kutatók képesek voltak rekonstruálni az óriási dinoszauruszok csoportjának családfáját.

Az elemzés alapján Patagónia legnagyobb titanosaurusai – például az Argentinosaurus, a Puertasaurus és a Notocolossus nemek tagjai – egyetlen közös őstől származtak, vagyis egy kládot alkotnak. José Luis Carballido, az Egidio Feruglio Paleontológiai Múzeum munkatársa és a tanulmány vezető szerzője szerint a kládban nem többször, hanem egy adott ponton fejlődött ki az extrém gigantizmus.

Az új faj első kövületét még 2012-ben fedezte fel egy argentínai farm egyik alkalmazottja. A birtok tulajdonosa, Oscar Mayo később értesítette a múzeum kutatóit, akik 18 hónapnyi feltárás után többek közt egy 2,4 méter hosszú combcsontra bukkantak. A lelőhelyen legalább hat egyed maradványait azonosították.

A felfedezés annyira jelentős volt, hogy 2016-ban már azelőtt kiállították a faj csontjait a New York-i Természettudományi Múzeumban, hogy egyáltalán elnevezték volna az élőlényt.

A dinoszaurusz végül a Patagotitan mayorum nevet kapta.

A leletek elemzése után a kutatók arra jutottak, hogy a feltárt példányok még nem álltak meg a növekedésben, tehát elvileg még találhatnak a mostaniaknál is nagyobb egyedeket. A szakértők szerint amikor az élőlények kinyújtották nyakukat, 15 méter magasak voltak.

Fontos kihangsúlyozni, hogy az új faj nem a valaha élt legnagyobb tömegű állat, hiszen az az akár 180 tonnásra is megnövő kék bálna. A Patagotitan mayorum testhossza miatt számít rekordernek.

Az élőlény maradványai különböző korú rétegekből kerültek elő, ami arra utal, hogy a területen egy tó lehetett, ahova a titanosaurusok rendszeresen visszatértek. Lehetséges, hogy a nagy testű állatok jelenléte vonzotta a ragadozókat, így érdemes lesz megvizsgálni a most feltárt kövületeken található potenciális fognyomokat.

(Live Science)