Új, szupercuki rágcsálófajt írtak le

24.hu

2017. 08. 04. 13:54

Az Afrika sivatagjaiban, félsivatagjaiban, szavannáin és trópusi erdeiben élő elefántcickányok a bolygó legaranyosabb teremtényei közé tartoznak. Kutatók egy csoportjának most sikerült pontot tennie a rágcsálókat érintő egyik régi vita végére.

Az óriás elefántcickányok nemébe tartozó fajt, a fehérfarkú elefántcickányt (Rhynchocyon stuhlmanni) még 1893-ban fedezték fel a Kongó-medencében és Nyugat-Ugandában. Az élőlényt ekkor még külön fajként írták le, az 1960-as években azonban a rágcsáló új rendszertani besorolást kapott: ekkortól az állatot a tarkahátú elefántcickány (Rhynchocyon cirnei) alfajának tekintették.

A Kaliforniai Tudományos Akadémia munkatársai a közelmúltban az óriás elefántcickányok ismert fajaitól és alfajaitól származó genetikai mintákat elemezve képesek voltak rekonstruálni a nem teljes evolúciós családfáját.

A szakértők arra jutottak, hogy a genetikai eltérések alapján a fehérfarkú elefántcickányra vonatkozó eredeti megállapítások voltak helyesek: az élőlény valóban az óriás elefántcickányok egy külön faja.

Jack Dumbacher, az új tanulmány társszerzője szerint az elefántcickányok hosszú lábú, kicsi emlősök, melyek Afrikában a part menti sivatagoktól a trópusi esőerdőkig sokféle tájon előfordulnak. A kutató hozzátette, tanulmányozásuk azért érdekes, mert a különböző élőhelyeken fontos ökológiai szerepet töltenek be, és eltérő evolúciós történettel rendelkeznek.

Meglepő lehet, de az elefántcickányok nevüknek és orrformájuknak megfelelően valóban az elefántokkal, illetve a a földimalacokkal és a tengeritehenekkel állnak közeli rokonságban. A ma élő elefántcickányok két alcsaládba, az  óriás elefántcickányok és a valódi elefántcickányok közé sorolhatóak be.

Az új genetikai vizsgálat ismét bebizonyította, hogy van még mit tanulnunk ezekről a furcsa rágcsálókról: az elmúlt évtized során a mostani már a negyedik újonnan leírt fajuk.

Kállósemjén, 2018. január 17.
Rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én. A repülőgépen 11 bevándorló jutott be Magyarország területére január 15-én este. A rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető kutyák és hőkamerák segítségével terepkutatást végeztek, majd rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akiket őrizetbe vettek.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt