Apró tengeri élőlénytől leshetjük el, hogyan regeneráljuk a sérült szívet

Egy új kutatás szerint egy nap olyan módszert dolgozhatunk majd ki, mellyel regenerálhatjuk a szív szöveteit. A technikát szokatlan helyről, egy embertől sokban különböző tengerirózsától leshetjük el.

Nematostella vectensis sok más élőlényhez hasonlóan képes regenerálni magát sérülés esetén. A szakértők szerint ezen adottságból olyan módszert fejleszthetünk, mellyel stimulálhatjuk a szív öngyógyítását.

A Floridai Egyetem kutatói akkor találkoztak a különleges állattal, amikor az izomsejtek evolúciós eredetét vizsgálták. A szakértők szerint az élőlénynek olyan génjei vannak, melyek segíthetnek az emberi szívsejtek létrehozásában.

Mark Martindale, a tanulmány társszerzője úgy véli, amennyiben sikerülne alaposabban feltérképezni ezen gének kommunikációját, lehetségessé válna az emberi izmok regenerálása.

Amikor a csapat megvizsgálta a tengerirózsa génjeinek működését, felfedezték, hogy másként hatnak egymásra, mint más állatok génjei. A génekben nincs olyan utasítás, amely megakadályozná, hogy a sejtek más típusú sejtekké alakuljanak át és új funkciókhoz alkalmazkodjanak.

Bár az emberi szívben is zajlik egyfajta öngyógyítás, ez túl lassú ahhoz, hogy ténylegesen segítse a sérülésekből való felépülést. A szívben általában hegszövetek jönnek létre egy-egy károsodás után, ezek pedig képtelenek ellátni a szívszövetek feladatát. A Nematostella vectensis sejtjei azonban bármilyen sejtté átalakulhatnak, tökéletesen regenerálva a sérült testrészeket.

Martindale szerint az állat génjei jóval régebb óta léteznek, mint azok az izmok, melyek csontjainkat borítják. Amennyiben sikerülne rávenni az izomsejtjeinket, hogy a tengerirózséhoz hasonlóan szabadon alakuljanak, öngyógyítóvá változtathatnánk testrészeinket. Ennek megvalósítása természetesen még igen messze van, az ötlet mindenesetre ígéretes.

Nem az új tanulmány az első, amelyben meglepő szívregeneráló módszert mutatnak be. A közelmúltban kutatók egy csoportja azt írta le, miként készítettek spenótlevélből működő szívszövetet.

(Science Alert)