Meglepően fiatal szupermasszív fekete lyukakat találtak

A tudósok meglehetősen keveset tudnak a korai Univerzumról, és úgy tűnik, hogy a sokat vizsgált objektumokról is van még mit tanulni. Ilyen objektumok a szupermasszív fekete lyukak, melyeknek formálódásáról új elmélet születhet a közeljövőben.

Kutatók egy csoportja három olyan kvazárt, azaz hatalmas energiaforrással rendelkező objektumot figyelt meg, melyeknek közepén a Nap tömegénél több milliárdszor nehezebb fekete lyukak vannak. Meglepő módon ezek az objektumok kevesebb mint 100 000 éve növekednek, tehát jóval gyorsabban, mint amire a szakértők többsége számít.

Christina Eilers, a Max Planck Csillagászati Intézet kutatója és az új tanulmány vezető szerzője szerint ez egy meglepő eredmény.

Nem értjük, hogy ezek a fiatal kvazárok hogyan növesztették az őket hajtó szupermasszív fekete lyukakat ilyen rövid idő alatt

– állapította meg a kutató.

Az Astrophysical Journal-ban ismertetett elemzés során a szakértők azokra a területekre koncentráltak, melyek az ősi aktív galaxisokat veszik körül, és ahol a szupermasszív fekete lyukak intenzív sugárzása ionizálja a csillagközi gázt. A 34 tanulmányozott kvazárból háromnak volt ilyen zónája, a legvalószínűbb modell szerint ezen objektumok szupermasszív fekete lyuka elképesztően gyorsan fejlődött.

Mivel a kvazárok igen távol, nagyjából 13 milliárd fényévre helyezkednek el, amit a tudósok most látnak, az az ősrobbanás utáni állapotot tükrözi.

A csillagászok eddig egy olyan felépülési mechanizmust feltételeztek, melyben először a kisebb struktúrák alakulnak ki, majd ezek állnak össze nagyobb objektumokká. Ezen elképzelés szerint a nagyobb fekete lyukak az első nagyon nagy tömegű csillagokból kialakult szupernóvákból jöttek létre. Ezek a fekete lyukak idővel összeolvadtak, míg végül egy nagy, szupermasszív objektum nem fejlődött ki. A most vizsgált kvazárok szupermasszív fekete lyukai azonban nem illenek a képbe.

Joseph Hennawi, a tanulmány társszerzője szerint jelenleg nincs olyan modell, amely megmagyarázná ezen objektumok létezését. A rendkívül fiatal fekete lyukak felfedezése miatt át kell értékelni a korábbi elképzeléseket, érdemes lesz új modelleket kidolgozni a fekete lyukak és a galaxisok formálódására.

Hogy megértsék a fiatal fekete lyukak jelenlétét, a csapat úgy döntött, hogy a jövőben a három kvazárhoz hasonló objektumokat fog keresni. Eilers úgy véli, hogy ezen három kvazár megtalálása akár véletlen is lehet, ha viszont jóval több hasonló objektumot találnak, az azt bizonyítja, hogy a kvazárok egy jelentős része jóval fiatalabb, mint amire korábban számítottak.

Ezen kvazárok megértése, különösen, ha valóban nagy számban léteznek, segíthet megismerni az Univerzum objektumainak növekedését.