Egy új kutatás szerint a Hold szinte egyidős a Földdel

A kutatók az Apollo 14 által begyűjtött mintákat tanulmányozva azt állapították meg, hogy az égitest nagyjából 60 millió évvel a Naprendszer kialakulása után jött létre. Ez azt jelenti, hogy a Hold sokkal idősebb lehet, mint ahogy korábban gondolták.

Science Advancesben megjelent új tanulmány szerint a Hold kérge már 4,51 milliárd évvel ezelőtt megszilárdulhatott, tehát az égitest közel egyidős a bolygónkkal, amely nagyjából 4,6 milliárd éve állt össze. A Föld kísérője a kutatók szerint azután alakult ki, hogy az Ősföldet eltalálta egy Mars nagyságú bolygó, a Theia. A becsapódástól szakadt ki az az anyagmennyiség, amelyből később a Hold is kifejlődött.

A Hold kialakulásának pontos felmérése elengedhetetlen a Naprendszerben található sziklás bolygók születésének megértéséhez. A Hold megismerésével akár saját bolygónkról is megtudhatunk olyan információkat, melyeket a földi elemzések nem mutatnak ki.

Dr. Mélanie Barboni, az új tanulmány vezető szerzője szerint a Hold kora valóban kritikus. Az égitest vizsgálata ugyanis elősegítheti a korai Föld történetének és annak a folyamatnak a megértését, melynek során a bolygónk lakhatóvá vált.

A szakértő úgy gondolja, amennyiben a Hold egy nagyobb, vagy több kisebb becsapódás miatt alakult ki, akkor ezek a bizonyos hatások az ősi Földet teljesen átalakították. Az, hogy az új kutatás sokkal korábbra helyezi a Hold megszületését, akár azt is jelentheti, hogy a bolygó jóval régebben vált lakhatóvá, mint ahogy azt a tudósok eddig hitték.

Ez valójában sokkal jobban illik ahhoz, amit a közelmúltban megtudtunk a korai Földről

– állapította meg a kutató.

Ahhoz, hogy Barboni csapata megbecsülje a Hold korát, a szakértők azoknak a cirkontöredékeknek az uránarányát mérték fel, melyeket a NASA missziója talált az égitesten. Mivel az elem radioaktív bomlása igen hosszú folyamat – évmilliárdokig is eltart – az urán vizsgálatával meg lehet becsülni, hogy az anyag mióta is van a Holdon. Az eredmények ellenőrzésére a szakértők a hafnium izotóparányát is megvizsgálták.

A csapat számításai összhangban vannak egy másik tanulmány eredményével, amely a Hold születését 68 millió évvel a Naprendszer kialakulása utánra teszi. A becslések azonban nem száz százalékig meggyőzőek, mivel más bizonyítékok arra utalnak, hogy az égitest az első 120 millió év során alakult ki.

Igaz, ezek az eredmények is jóval korábbra helyezik a Hold születését, hiszen a korábbi becslések 150-200 millió évvel a Naprendszer kifejlődése utánra becsülték.

Braboni szerint fontos hozzátenni, hogy a lemeztektonika miatt a földi bizonyítékok eltűntek, a többi bolygó – mint például a Vénusz – pedig még mindig elérhetetlen számunkra. Bár a Marsról idővel lehet majd használható mintákat begyűjteni, még mindig a Hold a legjobb terep arra, hogy a korai Föld és a Naprendszer történetét vizsgáljuk.